gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 

Bezoek onze sponsors zij betalen onze server kosten en houden het gratis voor jullie
Visit our sponsors they pay our server costs and keep it free for you
Visitez nos commanditaires, ils paient les frais de notre serveur et le gardent gratuit pour vous.

 
gfx gfx
gfx
83445 Posts in 13445 Topics by 57702 Members - Latest Member: zotacpc May 25, 2019, 01:05:33 AM
*
gfx* Home | Help | Team | Login | Register | Nieuws | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  INSTALLATIE  |  Schotels  |  Schotel met motor extra aanvulling
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Schotel met motor extra aanvulling  (Read 8496 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online mebo870

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 7397
  • : be
Schotel met motor extra aanvulling
« on: May 04, 2013, 03:35:12 PM »


Special, schotel met motor
Nog steeds zijn er mensen die de logica achter een schotel met motor niet goed begrijpen.
Om deze reden maar eens aan de slag gegaan om een special samen te stellen, die gaat niet zozeer over hoe de schotel  moet geïnstalleerd worden , maar wordt er dieper ingegaan op zaken die belangrijk zijn om een goed werkende schotel met motor te krijgen, zoals:
De clarke belt, coördinaten, longitude & latitude , usals, het nulpunt en hoogste punt, en de locatie van de satellieten.
Alle TV satellieten hangen tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de aarde, dit is een gordel in een  geostationaire baan, dat is de cirkelvormige baan rond de aarde waar een kunstmaan of ander object stil lijkt te staan ten opzichte van het aardoppervlak. Zo'n satelliet heet een geostationaire satelliet. Het is een van 5 belangrijke soorten baan rond de aarde. De omlooptijd voor deze baan is 23 uur en 56 minuten, exact gelijk met de rotatie van de aarde, en de positie is recht boven de evenaar op een hoogte van 35 786 kilometer boven zeeniveau of 42 164 km boven het middelpunt van de aarde.



Deze gordel die vol TV satellieten hangt noemt men de Clarke belt, hierin heeft elke satelliet zijn vaste plaats, die positie veranderd nooit, net omdat ze in een geostationaire baan met de aarde zit.
Van de clarke belt zien wij ongeveer 1/3 of 120 graden, de rest verdwijnt achter de horizon.
Die Clarke belt hangt min of meer recht voor ons uit, maar doordat wij alles als vlak ervaren terwijl de aarde toch rond is, lijkt het of de Clark belt boven ons hangt.  





Wij wonen op het noordelijk halfrond, dat betekend als we een satelliet willen ontvangen, we naar het zuiden moeten kijken en uitrichten.



De rode lijn stelt de evenaar voor en toont duidelijk waar de satellieten zich bevinden.
Let even op de verticale lijn met de rode 0 bovenaan >>west |0|oost <<
De plaats of positie van een satelliet is uniek, bijvoorbeeld de met rood omlijnde satelliet is de Hispasat op 30 graden WEST, de groen omlijnde satelliet is de Astra 1 op 19.2 OOST.
Wie graag eens gaat opzoeken waar een bepaalde satelliet nu precies hangt, die moet maar eens gaan checken op volgend internet adres.
http://www.n2yo.com/satellites/?c=10 , klik daarna op Track it

Coördinaten
NUL MERIDIAAN en de longitude, dat is Engels voor breedtegraad.
Vanaf de Noordpool naar de Zuidpool loopt de nul meridiaan of de meridiaan van Greenwich.
Hier wordt de verdeling gemaakt tussen het oostelijk en westelijk deel van de aarde, en is gebaseerd op de hoogste stand van de zon en de tijd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Greenwich_%28Londen%29
Greenwich is een plaatsje nabij Londen in het verenigd koninkrijk, alles wat zich rechts bevind van deze meridiaan ligt in het oosten, links is het westen, wij bevinden ons op het oostelijk deel.
Die meridiaan van Greenwich is voor ons satellietwereldje nogal belangrijk, vanuit deze nul meridiaan wordt de satelliet positie aangeduid en tevens onze eigen positie .
In Greenwich bedraagt de longitude nul graden, België en Nederland zitten gesitueerd tussen 2° en 7,5° graden oostelijk van deze lijn, een voorbeeld:
Brugge: 3,2 graden oost
Groningen: 6.5 graden oost.



De Longitude hebben we nodig om onze eigen locatie in te geven in de satelliet ontvanger samen met de latitude, die vormen dan de coördinaten waar de schotel zich bevind op de aarde.
Hoe verder we van de nulmeridiaan af wonen, des te hoger wordt het getal achter de longitude.
Doordat wij zo kort tegen die nulmeridiaan wonen, krijgen we te maken met satellieten die zowel boven het oostelijk als westelijke deel van de aarde hangen.
Dit kan enigszins verwarend overkomen voor beginnelingen die gaan werken met een motor, omdat er op zo’n motor oost en west gedrukt staat.
Velen denken dat dit bedoeld is voor oostelijke en westelijke satellieten, waarbij de 0 op de motor de scheiding zou zijn tussen beide, dat is niet zo, het is enkel de draai richting die aangeduid word.
De Tv Satellieten hangen overal even hoog en omspannen zo de hele aarde, er is alleen een onderscheid of ze boven het oostelijk of westelijk deel van de aarde hangen, zo worden ze benoemd.
Zoals de Hispasat 30 graden West, deze satelliet hangt 30 graden voorbij de nul meridiaan en bevind zich boven het westelijk deel van de aarde. (zie figuur 2)
Latitude: of de breedtegraad, loopt van de evenaar naar de noord of zuid pool en is onderverdeeld in 90 graden, op de evenaarlijn is het 0.0 graden.  
Alles wat naar het noorden loopt noemt noorderbreedte, bijvoorbeeld: Brugge is 51.2 graden noord, Groningen dat meer naar het Noorden ligt is 53.2 graden noord.(fig 3)

Het hoogste punt in de clarke belt
Stel u even een bal voor en wij staan op de top daarvan, van daaruit gezien is alles aan die bal lager dan de top, de top is het allerhoogste punt.
Wat opgaat voor die bal is ook van toepassing op de clarke belt die boven de evenaar hangt, daar is vanuit ons oogpunt ook een  top of in dit geval een hoogste punt aanwezig.



Dat hoogste punt in de clarke belt is altijd gelijk aan de longitude van onze woonplaats en varieert van plaats tot plaats.  
Zoek je coördinaten maar eens op via http://www.dishpointer.com/ of check je GPS.
Wie op 3 graden oost woont, zal als hij naar de Clarke belt kijkt (zuiden) zijn hoogste punt vinden op 3 graden oost, dat is ook nogal logisch, daar de aarde 360 graden is en de Clark belt die er rond hangt ook, alleen een beetje ruimer, maar de indeling in graden blijft uiteraard hetzelfde “360” graden.  
Vanuit dat hoogste punt gaan alle satellieten voor ons in hoogte zakken, ongeacht of we nu links of rechts kijken. ONTHOU DIT !!!
Ik heb er hier een figuur voor aangemaakt die de reële situatie toont zoals de schotel het zal zien "Nederland en Belgie" zitten hier op de top van de aarde, van hieruit ziet de schotel +/- 120 graden van de Clarke belt.



De DiseqC Motor
Als we een DiseqC motor bekijken valt daar meteen iets bijzonder aan op, namelijk een gekromde buis.  



Door de kromming van de motorbuis kan de schotel de Clarke belt heel precies gaan volgen tijdens het draaien, hierdoor zal de schotel niet alleen van richting veranderen maar de elevatiehoek van de schotel zal ook wijzigen, daarbij gaat de schotel nog eens schuin hangen ter vervanging van de lnb skew.  
De schotel bevind zich in zijn hoogste stand als de motor exact op 0,0 graden staat, de schotel kan vanaf dan alleen maar zakken in hoogte.



Die 0,0 graden is wat men noemt het “nulpunt” van de installatie, de schotel staat daar op zijn hoogste positie en moet dan lijnrecht naar “ons” hoogste punt in de Clarke belt kijken.
In ons voorbeeld 3 graden oost, zodanig als straks die schotel voor de eerste keer gaat draaien, de schotel in hoogte zal zakken.
Ik hoor nu al denken, ja maar heu….hoe kan ik nu een hoogste punt gaan bepalen als er daar geen satelliet hangt?  
Er hoeft ook geen satelliet te hangen, we regelen af op een nabij gelegen satelliet.
Maar eerst moeten we het verschil in graden en hoogte wegwerken, want die satelliet hangt niet recht voor ons en zal lager hangen dan ons hoogste punt.
Dat doen we door de motor vanuit zijn 0,0 graden stand even te laten draaien naar een satelliet.
De meest voor de hand liggende en bruikbare satelliet op 3 graden is de Astra 4 satelliet en die hangt op 4.8 graden oost.
Tussen onze locatie en die satelliet een verschil van 1.8 graden (4.8° oost – 3° oost = 1.8° oost )  
We gaan opdracht geven aan de ontvanger om naar die satelliet te draaien, door een FTA zender te kiezen die daar op uitzend, zodanig dat de schotel iets zal zakken in hoogte en naar links draaien.
Op die manier is er een verschil in graden en hoogte gecreëerd tussen het nulpunt en de schotel die  op de draaibare motorbuis zit, nu rest ons enkel nog het optimaal uitrichten op die satelliet.

Kort overzicht montage motor en schotel
Stap1: Zorg dat de mast waarop de schotel komt loodrecht staat, trek hier zeker tijd voor uit !!!



Stap2: Zet het motorhuis in een hoek die gelijk is aan de latitude van de woonplaats,
Op de foto is het  markeerpunt blauw omlijnd en moet hier naar 52 °



Stap3: Monteer de schotel loodrecht tegenover de streep of markering die op de buis van de motor is aangebracht.



Stap4: Plaats motor met schotel op de mastbuis.
Stap5: Sluit de lnb op de motor aan en uitgang “rec” naar de ontvanger.
Stap6 : Start de ontvanger op en geef onder usals de coördinaten in (longitude en latitude)



Stap7 : Zap naar een FTA zender op de astra 4.8
Usals rekent nu het verschil uit tussen de locatie en de satelliet, de motor zal nu even gaan draaien (1.8 graad) en weer stilvallen.
Nu kan men de schotel afregelen op Astra 4.8 oost
De richting naar de satelliet gebeurd aan de mastbuis, d.w.z. de hele constructie draaien.
De elevatie hoek van de schotel, gebeurt aan de schotel zelf.







Offline pearlpeter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2760
  • : nl
  • Dreambox Veteraan
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #1 on: May 04, 2013, 06:22:06 PM »
Mooie duidelijke uitleg zo.  :cool: :cool:
Groetjes Peter

Offline ferrarisat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 849
  • F1/Satteliet/luxsat fan
    • http://www.goeduitgericht.com/
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #2 on: May 04, 2013, 11:00:57 PM »
Mooi bij elkaar gesprokkeld netjes. :merci:
AZbox ME
SAB Unix Triple HD
Amiko Alien 8900HD
AZbox premium HD
DM800HD pvr met OPEN PLI
T90 met 7-13-16-19.2-23.5-28.2 Oost en 30 west

Offline jeanlili

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2517
  • : ie
  • ***** I Love Sats at Night *****
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #3 on: May 04, 2013, 11:11:29 PM »
Een hele studie Mebo  :cool:
    Greetz...JEAN <love lux>

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • : tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #4 on: May 05, 2013, 12:14:44 PM »
@mebo870,

Heel goed gedaan, hopen maar dat de mensen er iets van leren.

Ik heb nog een aanvulling hier op.
Je kan tussen LNB en motor nog een 4/1 switch zetten,
op die switch sluit je dan een schotel aan met 3 losse twin LNB´s, voor de 3 Astra´s en aansluiting 4 of D is dan voor de LNB van de schotel.
Als de motor schotel op tuner A is aangesloten, dan kan je die als "hoofdtuner" gebruiken en tuner B, daar neem je mee op.

Ten eerste is dit handig voor de wachttijd tussen de Astra´s,
ten tweede maakt het ook niet uit waar de schotel op gericht staat,
voor de Astra´s nemen beide tuners de schotel zonder motor.
In het menu stel je dan de motor zo in, dat hij de Astra´s overslaat.

Wat heb je dan nodig?:
Motor,
2 schotels, ( 1 van 120 cm. voor motor en 1 van 80 cm. voor Astra´s)
1 Invacom Black Ultra single LNB voor draaibare schotel,
3 twin LNB´s voor schotel (80 CM.)
2 DisEqC switchen.

Zelf heb ik deze configuratie jaren met plezier gebruikt, maar door een storm is de motor kapot gegaan en "kijk nu op een andere manier",
dus losse schotels.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Online mebo870

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 7397
  • : be
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #5 on: May 05, 2013, 01:56:28 PM »
inderdaad dat kan, maar dat heeft toch niks met bovenstaande te maken !
Hier gaat het enkel over de stand van de satellieten in de clarke belt ten opzichte van de schotel locatie.
 

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • : tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: Schotel met motor extra aanvulling
« Reply #6 on: May 06, 2013, 12:17:34 PM »
Misschien niet helemaal.
Maar na het lezen ervan geïnteresseerd geworden en, je wilt dan aan de draaibare schotel, dan is het een goede aanvulling.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

LuxSat Satellite  |  INSTALLATIE  |  Schotels  |  Schotel met motor extra aanvulling
 

gfxgfx
gfx gfx



Support our website , make a small donation

Copyright 30-10-2003-2019 LuxSat Satellite All rights Reserved.

Powered by MySQL Powered by PHP Valid XHTML 1.0! Valid CSS!