gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72187 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 25, 2024, 09:03:38 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Astra1-3-Hotbird
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Astra1-3-Hotbird  (Read 5121 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

soevel

  • Guest
Astra1-3-Hotbird
« on: February 04, 2013, 09:05:07 AM »
Welke keuze neem ik best als ik een schotel wil waar minstens Astra1-3 en Hotbird op zichtbaar is? Beste oplossing prijs/kwaliteit van schotel en LNB opstelling(en)

Ik heb nu 2x Dreambox 500HD met technisat Multitenne maar de Astra3 zenders hebben bij de minste druppel regen slecht ontvangst.
Misschien kan iemand hem zelfs beter afregelen en heb ik geen nieuw materiaal nodig maar ik heb er al uren aan gespendeerd en krijg
het niet beter. Woonachtig in Geel provincie Antwerpen. :-? :-?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #1 on: February 04, 2013, 09:25:00 AM »
i.v.b.m de Technisat Multitenne hij is Klein maar dapper, en is op zich best een goede schotel.
Maar de meest belangrijke voorwaarde om met deze schotel een goede ontvangst te krijgen op alle 4 de satellieten is dat de mastbuis echt loodrecht staat.
Daar de lnb's op een vaste positie zitten in de behuizing.
Regel die schotel nog eens af maar niet op astra 19.2 maar op astra 23.5. 
 
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #2 on: February 04, 2013, 09:35:40 AM »
Eerlijk, ik durf het niet goed meer aan te beginnen, beetje schrik dat ik hem niet meer zo krijg gezet als nu en dan ben ik nog slechter af.
Ik ga het toch maar eens overwegen  :-o en nog eens goed nakijken of ie zeker loodrecht staat. Kan ik via één of andere tool op mijn gsm
de signaalkwaliteit checken want heb geen metertje meer? Of iemand die in mijn buurt woont? Wil gerust deze persoon vergoeden voor
de gemaakte kosten.

indien geen mensen uit de buurt, hoe start ik best om de schotel af te regelen op 23,5°?

Sorry voor deze vragen

Offline Caught

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4174
  • Country: be
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #3 on: February 04, 2013, 12:30:38 PM »
Kan ik via één of andere tool op mijn gsm de signaalkwaliteit checken want heb geen metertje meer?

Ik gebruik daarvoor dreamfinder, dit werk perfect.
Je kan dit ook combineren met Dreamdroid om de kanalen te verzetten dan kan je tevens de waarden op andere sat's checken.

 
  Xtrend ET-10000 - DM500HD - Octagon sf8008 - Zgemma h9s se - Dreambox TWO - Mutant HD60

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #4 on: March 08, 2013, 08:46:33 AM »
Ik ga me er dit weekend op wagen om mijn multitenne beter af te regelen op Astra 3 en niet langer meer op astra 1. Ben er niet zo tuk op maar ja ... :-)
Als ik met mijn gezicht gericht sta naar de voorkant van de schotel in welke richting(en) draai ik dan om beter signaal te krijgen op astra3?
Bedankt

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #5 on: March 08, 2013, 09:38:17 AM »
Nooit met je gezicht naar de schotel afregelen, je moet altijd naast of achter de schotel staan, anders blokkeer je het satelliet signaal.
Als je nu al ontvangst hebt, kan het hooguit nog een paar mm naar links of rechts worden, zo’n klus zal het niet worden.

Tip: Zet achterop de schotel [schotelbeugel en buis] een streep, als het niet lukt dan zet je die 2 strepen weer tegen over elkaar.
Of je nu links of rechts moet gaan verdraaien, kunnen we niet van op afstand zien.
Als je de schotel met de hand terwijl die nog vast staat, langs een zijde wat verduwt, moet je al zien langs waar de winst te halen valt, duw ook maar eens naar beneden of omhoog.

Als je de vijzen lost en aan schotel gaat draaien, doe dat rustig en bedaard, mm per mm en heel langzaam, aangezien er een reactietijd tussen zit eer jij het resultaat ziet.
Als je de richting maximaal uitgericht krijgt, dan doe je nog eens hetzelfde met de kantelhoek van de schotel.

Nog een belangrijke opmerking:
Als je de vijzen vast zet, altijd een slag links, een slag rechts, links- rechts enz.
Draai je de vijzen teveel aan een kant aan, zal de schotel weer uit zijn positie getrokken worden.
Terwijl je de schotel vastzet altijd je ontvangst waarde in de gaten houden.
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #6 on: March 08, 2013, 02:12:35 PM »
Bedankt Mebo870! Duidelijke uitleg. Dus ik sta achter de schotel en ik wil meer signaal op Astra3 ipv nu gericht op astra1 dan draai ik de LNB toch meer naar links, niet?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #7 on: March 08, 2013, 04:36:26 PM »
Hoe kom je erbij dat je naar links moet draaien
je hebt toch een technisat Multitenne, dat kan op 2 manieren.
In theorie als je daar op 1 satelliet goed zit, staat de rest ook goed
Ik zeg wel in theorie want als die schotel wat verwaaid is of niet 100 % goed stond, dan is het ook mis met de andere 3 posities.
  
Een technisat Multitenne werdt meestal afgeregeld op astra 19.2, maar die is sterker dan astra 23.5 dus het kan zijn dat je er nog wat meer uit kan halen.

Beter is uw box af te stemmen op een zender van astra 23.5, want daar heb je nu wat uitval
De schotel een beetje naar links of rechts te draaien (heel langzaam)
Of je nu links of rechts moet nemen dat kan ik niet bepalen, dat hangt af hoe de schotel nu staat ten opzichte van alle 4 de satellieten.
Vandaar ook dat ik eerder melding maakte om eens een duwtje te geven tegen de schotel, hij zal niet breken.
Als de schotel niet juist staat zal je direct meer signaal binnen halen.   

Met af te stemmen op een zender op astra 23.5 wordt de 23.5 lnb in de technisat Multitenne aangesproken, en het is deze lnb die zo precies mogelijk naar de satelliet moet kijken.
Omdat het 8PSK signaal dat ze nu gebruiken maximale ontvangst vraagt, en dat was vroeger niet zo.  

In een technisat Multitenne zitten 4 lnb's in
 


astra 23.5 is de 2de van rechts
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #8 on: March 09, 2013, 01:51:46 PM »
hallo, vandaag heb ik het geprobeerd en als ik paar mm naar links ga dan zakt de waarde onder de 55% en doe ik een paar mm naar rechts dan zakt ie ook onder de 55%.
Dus ik veronderstel dat die 55% de correcte stand moet zijn dan. Als ik de hellingsgraad van de schotel verander in welke richting dan ook dan zakt ie ook ipv te stijgen.
Soms gaat signaal 55%, paar sec later naar 0, paar sec later weer rond de 55% en soms 1sec 100% en dan direct0%.
Niemand in de kempen die eens kan langskomen tegen vergoeding en dit oplossen? De schotel hangt wel een heel stuk van mijn woning maar op astra1 heb ik toch een 70% normaal,
als ik dat op Astra3 kan krijgen dan zit ik gebijteld :-) Bedankt

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #9 on: March 09, 2013, 02:27:12 PM »
Oke we zitten op de goede weg 
Dus ik mag veronderstellen dat die 55 % het maximale is wat je op astra 23.5 er uit krijgt.
En wat je waarschijnlijk niet hebt  gedaan, is wat ik al eerder schreef, daarom nog eens in het rood
Voorwaarde om met deze schotel een goede ontvangst te krijgen op 4 de satellieten is dat de mastbuis perfect loodrecht staat.
         
Oei scheef.

Daarvoor bestaan 2 mooie apps, de waterpas en het schietlood.

Dat moet je absoluut controleren en corrigeren, want die waarde ligt veel te laag, die buis kan nooit perfect loodrecht staan.
Ofwel blijf je van de buis af en ga je de kantelhoek van de schotel aanpassen tot maximale waarde op de astra 23.5, dwz de schotel naar boven of naar beneden laten kantelen. 
De richting zal wel juist zijn als je zowel links als rechts minder ontvangst krijgt.

 
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #10 on: March 11, 2013, 08:56:25 AM »
Nee, dat had ik voorheen al nagekeken, die staat perfecto 100% loodrecht, heb dit met 2 verschillende waterpassen gecontroleerd :-)
De kantelhoek veranderen bleek ook geen oplossing maar ik keek gisteren eens onder de paraplu die ik erboven heb hangen en zie dat er
een LNB een ontploffingske waarschijnlijk heeft gehad want ik zit met een stuk plastic aan de voorzijde die gesmolten is.
Heb foto ervan genomenn maar is al tijdje geleden, hoe zet ik die er weer op?

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #11 on: March 11, 2013, 10:41:19 AM »
ga naar http://666kb.com/,



foto selecteren en uploaden vanop de pc
het beste is web optimieren uitvinken anders word het een .gif
speicheren

nu komt er een nieuwe pagina, de code onderaan kopiëren en plakken in het antwoord hier.

The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #12 on: March 11, 2013, 11:17:48 AM »
Bij deze dan ...



Kan er een losse LNB hiervan wel gekocht worden? Of is het de LNB van een andere satelliet dan astra3 want die werkt natuurlijk nog wel, net als astra1 en hotbird, astra2 weet ik niet want gebruik ik nooit.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #13 on: March 11, 2013, 12:13:37 PM »
Je hebt die schotel toch niet geverfd met blinkende verf of in de wax gezet ? 
Dit ziet er uit of de schotel in de zomer het zonlicht als een spiegel heeft weerkaatst op de lnb kop, waardoor de schotel als brandglas werkte, de hitte van de samengebundelde zonnestralen kan het plastic doen smelten.
Is er in het beschadigde deel van de plastic soms een scheurtje waarlangs water naar binnen kan ?

Openen, herstellen of een andere lnb instoppen kan wel maar dat is op eigen risico, de technisat multitenne is namelijk met siliconen dichtgekit om waterdicht te zijn.
Dat dichtmaken achteraf met siliconen is een toffe job waar geen fouten toegestaan zijn, maar het kan wel.
De lnb's die in technisat multitenne zitten zijn gestripte lnb's van het merk "alps" zonder hun plastic behuizing.



 
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Astra1-3-Hotbird
« Reply #14 on: March 11, 2013, 12:25:34 PM »
Is ingespoten met siliconenspray, dat zal de oorzaak wel zijn dan waarschijnlijk.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Astra1-3-Hotbird
 

gfxgfx
gfx gfx