gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 & 7.4 (update) 19-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 03:44:30 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Signaal bij minder mooi weer
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Signaal bij minder mooi weer  (Read 2699 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JurgensTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 107
Signaal bij minder mooi weer
« on: March 12, 2012, 09:12:40 AM »
Wat een onderwerp net nu het mooi weer is  :o


Ik heb sinds kort een big bi sat ter vervanging van een andere visiosat. Belangrijkste reden was dat de bevestiging van de oude arm begon te scheuren en het leek me nogal instabiel met 4 koppen.

Op de oude had ik ook maar 2 koppen (alps 40mm quad) dus heb me er 2 bijgekocht (inverto 23mm quad). Schotel is professioneel uitgericht (96% kwaliteit aan schotel en +12db signaal). De afstand tot mijn dreambox is ongeveer 25 meter en er zitten onderweg, na de disecq, nog 2 connectoren. Aan mijn dreambox heb ik op alle koppen net iets meer dan 70% en ongeveer 11db over.

Echter zodra het weer een klein beetje slechter wordt, en dat hoeft echt geen rotweer te zijn, dan blijft er vaak van beide 0 over. Beetje regen, beetje mist of zware bewolking is al genoeg om helemaal geen beeld meer te hebben.

Met de oude schotel, heb ik dit probleem nooit gehad, heel soms als het onweerde dat ik blokjes kreeg voor een paar minuten maar nooit iets zoals nu mogen ervaren. De vorige schotel was door mezelf op gevoel goed gezet en ik denk niet dat ik ooit 70% kwaliteit heb gehaald toen.

Eindelijk komt dan de vraag, wat kan de oorzaak zijn? Als de schotel goed staat als het mooi weer is, staat die ook goed als het slecht weer, de bekabeling is niet veranderd en met of zonder disecq maakt geen verschil. Het enige waar ik nu nog aan twijfel zijn de inverto lnb's, dat is de andere nieuwe factor. Zou het kunnen dat deze de problemen veroorzaken bij het mindere weer of denken jullie aan nog iets anders?



 :-D

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #1 on: March 12, 2012, 12:40:57 PM »
Over die smalle inverto lnb's zijn bijzonder veel klachten als het gaat regenen.
De Andere 2 ALPS (quad)  lnb's zijn nog in gebruik, hoe zit het daar mee ? werken deze goed?


en nog een vraag , de 2 koppel stukken tussen de kabel zijn die uitgevoerd met zulke verbindingen


 
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline JurgensTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 107
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #2 on: March 12, 2012, 08:19:19 PM »
Ik gebruik inderdaad zulke koppelstukken. Ik weet dat dat signaal en kwaliteitsverlies geeft maar dat was ook al zo bij de vorige schotel toen ik er geen last van had. Morgenvroeg komt die gast van de sateliet terug en we gaan ook de kabel uitmeten om te kijken hoeveel verlies we hebben.

Ik zou eventueel nog de alps kunnen zetten op de plaats waar nu de invertos staan....

Offline nokirol

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2292
  • Country: be
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #3 on: March 12, 2012, 10:54:07 PM »
he Jurgens staat je schotel een beetje gekanteld als je achter je LMB's staat
moet de linker kant iets hoger staan. en welke sat staat in de midden  :sad:
met de big sat kan dat.
groeten van Roland.
   

DB.920UHD 4K +500gb hdd/ 2x VU+DUO4K+500gb hdd/   (DB.8000HD+650gb hdd/ DB.7025+500gb hdd +2 DB7020.in de kast)

Visiosat Bigsat 8x quad lmb's  /

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #4 on: March 13, 2012, 12:19:11 AM »
Hij gaat de kabel uitmeten, wil je me morgen eens laten weten hoe hij dat ging, met een   :) multimeter???
Op korstsluitingen of onderbreking kan men zoeken, maar zal het voor hem wel stoppen.
Satelliet_coaxkabel moet hoge frequenties geleiden, en hoe hoger de frequentie hoe hoger de dempingsweerstand wordt.
Die Inverto's omruilen lijkt me heilzamer. 

   
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline JurgensTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 107
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #5 on: March 13, 2012, 07:58:38 AM »
De linkerkant van de schotel staat inderdaad hoger, schotel staat (als ik het me nog goed herinner) op 12,5 graden gekanteld.

LNB van links naar rechts Astra 28.2°E, Astra 23.5°E, Astra 19.2°E en Hotbird 13°E.

Daarnet nog "iets" vreemd gezien, heb nu enkel de 19.2 LNB aangesloten zonder disecq tussen. Op mijn dreambox (bij signaalzoeker) heb ik wel op alle 4 signaal??  :o


Offline JurgensTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 107
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #6 on: March 13, 2012, 07:59:35 AM »
Hij gaat de kabel uitmeten, wil je me morgen eens laten weten hoe hij dat ging, met een   :) multimeter???
Op korstsluitingen of onderbreking kan men zoeken, maar zal het voor hem wel stoppen.
Satelliet_coaxkabel moet hoge frequenties geleiden, en hoe hoger de frequentie hoe hoger de dempingsweerstand wordt.
Die Inverto's omruilen lijkt me heilzamer. 

   

Kan je niet het verlies van signaal/kwaliteit uitmeten van aan de schotel tot bij de aansluiting van de dreambox?

Offline nokirol

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2292
  • Country: be
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #7 on: March 13, 2012, 09:16:00 AM »
als je de mogelijkheid heb om een nieuwe kabel te leggen uit een stuk van je disq switch naar je ontvanger.
ik zou  dat doen, want je verlies kan je krijgen door je koppeling .
groeten van Roland.
   

DB.920UHD 4K +500gb hdd/ 2x VU+DUO4K+500gb hdd/   (DB.8000HD+650gb hdd/ DB.7025+500gb hdd +2 DB7020.in de kast)

Visiosat Bigsat 8x quad lmb's  /

Offline JurgensTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 107
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #8 on: March 13, 2012, 10:29:51 AM »
als je de mogelijkheid heb om een nieuwe kabel te leggen uit een stuk van je disq switch naar je ontvanger.
ik zou  dat doen, want je verlies kan je krijgen door je koppeling .

Helaas niet mogelijk, wachteldingen zijn te klein zodat ik het niet riskeer om er een andere kabel door te trekken, veel kans dat dat niet lukt en dan heb ik niets meer.

Technieker is net weg en het signaal was toch niet optimaal meer. Schotel had zich blijkbaar een beetje gezet. Nu overal dichtbij of meer dan 80% signaal en + 12db op de dreambox. Ben benieuwd wat dat gaat geven als het slechter weer is.

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Signaal bij minder mooi weer
« Reply #9 on: March 13, 2012, 12:49:09 PM »
Verlies op een kabel !!!
je hebt altijd verlies op kabels, een kabel bestaat in de meeste gevallen uit koper en heeft op zichzelf een soortelijke weerstand, voor koper is dat  0,0172 Ohm x 1mm2/m bij 20 graden.
Deze weerstand is dus afhankelijk van kabeldikte en lengte, hoe langer zo'n draad, des te groter de weerstand wordt.
Een weerstand is een verbruiker en gaat een deel van de spanning consumeren, dat betekend dat men achteraan een kabel een lagere spanning heeft dan aan de bron = verlies.
Dit is in het kort de regel voor gelijkspanning.

Nu bestaat er ook nog wisselspanning, en creëert een bijkomende weerstand, doordat die een frequentie heeft, aangezien een geleider zich gaat verzetten tegen de steeds wisselende spanning.
Dit komt neer op het volgende, hoe hoger de frequentie, des te hoger wordt de weerstand van de geleider.
Terugkomend op onze coax kabel voor satelliet, hier hebben we te maken met een zéér hoge frequentie (HF) die vanaf de satelliet naar onze lnb wordt gestraald.
Die frequentie is zelfs zo hoog dat deze niet kan getransporteerd worden over een coax naar onze decoder, de weerstand van de draad zou zodanig hoog worden, dat het signaal tot 0 zou herleid worden.
Daarom zit er in een lnb een Frequentie omvormer, die van de zeer hoge frequentie een lagere frequentie gaat maken.
Lager betekend in dit geval niet dat het probleem nu helemaal weg is, de frequentie zit nog steeds ergens tussen 10,7 Ghz en 12,75 Ghz , dat is nog net te doen voor een lengte van +/- 200 meter.
Daarom is het van groot belang een degelijke coaxkabel te gebruiken, en liefst een die is verzilverd.
Waarom verzilverd? hoge frequenties verplaatsen zich niet in de draad maar op de buitenste schil van de draad, zilver heeft een veel kleinere weerstand dan koper en zal daardoor een beter geleiding geven en dat is belangrijk als het gaat over langere afstanden.

Niet onbelangrijk, elk koppelstuk zal voor een zekere demping zorgen, dus mijden als het kan.

TIP als je een nieuwe kabel wil trekken door je wachtleidingen, eerst een trekveer (stalen trekdraad) aan de oude kabel hangen.
Als die er door kan, bevestig je de nieuwe coax kabel eraan en die coaxkabel smeer je heel goed in met Dreft of talkpoeder, dit maakt dat de kabel vlotter door de buizen zal gaan.

The key to happiness
Stay away from idiots

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Signaal bij minder mooi weer
 

gfxgfx
gfx gfx