gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 05:20:38 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  nieuwe huisinstallatie..
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: nieuwe huisinstallatie..  (Read 7520 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arvid

  • Guest
nieuwe huisinstallatie..
« on: February 07, 2011, 09:27:06 PM »
Hoi,

Ik heb eens een vraag, ik ben aan nieuwbouw woning bezig en wil mijn schotel enzo voorzien van de nodige kabels..

bedoeling is dus, dat ik op 6 kamers / plaatsen satelliet kan kijken.

ik wil de schotel plaatsen op mijn plat dak met 4 koppen, Astra1 Astra2 Astra3 Hotbird...

dus klopt het dan dat ik 16 coax kabels van de schotel naar een centraal punt trek en deze dan op een multiswitch steek? 17/6... 16 kabels sat + aardse TV uit naar 6 plaatsen..

of mis ik dan ergens iets? zijn er dan nog limitaties?

dan kan ik in die 6 ruimtes ongelimiteerd afzonderlijk van elkaar kijken?

Met Vriendelijk groeten

Arvid



Offline lelange007

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2897
  • Country: be
  • Le Forum LuxSat,le lien incontournable pour le Sat
    • Luxsat .eu
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #1 on: February 08, 2011, 03:18:39 PM »
@arvid  <welcome to luxsat>

Per plaats trek maar 2 coax kabels naar de garage of zo iets

van u Garage trek een bot van 12 coax kabels tot uw schotel daar mee ben je zeker dat je genoeg hebt


Online mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #2 on: February 08, 2011, 05:58:55 PM »
Je redenering is correct, je kan dan in elke kamer signaal binnen halen van eender welke satelliet van je schotel

Hou er wel rekening mee dat er nu ontvangers zijn met 2 sat tuners
Elke tuner moet zijn kabel hebben, ongeacht of dat nu via 1 lnb gaat of via een GSO installatie zoals jij er een wil opzetten.
Dan moet je met 2 kabels toekomen op de plaats waar zo'n TWIN tuner ontvanger staat, misschien is dat vandaag niet maar ooit !!!
Je hoeft per definitie niet overal 2 kabels te trekken, het is enkel bedoeld als Tip, voor het geval de boel word dicht gegoten en je er later niks meer zou bij krijgen.
Steek er desnoods een staaldraad bij die je later kan gebruiken als trekdraad en mijd geribte buizen op rol.
The key to happiness
Stay away from idiots

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #3 on: February 09, 2011, 09:01:34 AM »
Hey,

dat heb ik idd gedaan naar de living waar de Vu+Duo kom te staan 2 kabels getrokken..

en dan naar iedere slaapkamer en de hobbykamer en de zolder 1...

ma dus met 12 of 16 kabels naar de schotel heb ik voldoende?

ps iemand nog een idee wat voor coax kabel ik best gebruik van de schotel naar het centraal punt?

voor de rest in het huis heb ik coax gebruikt wat uitkomt op zo een schakeldoosje TV / FM / SAT..

mvg
Arvid

Online mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #4 on: February 09, 2011, 01:25:26 PM »
Inderdaad, per QUATTRO LNB is er een aansluiting per kwadrant (deel van de band) of 4 uitgangen  die naar de GSO (multiswitch) gaan.
Het aantal kabels komende van de schotel is afhankelijk van het aantal satellieten die je wil gaan ontvangen, d.w.z. altijd x 4.
1 sat = 4 coax kabels naar GSO
2 sats = 8 coax kabels naar GSO
3 sats = 12 coax kabels naar GSO
4 sats = 16 coax kabels naar GSO

Te gebruiken kabel bij satelliet

De middenfrequentie die van je LNB naar je ontvanger gaat is ongeveer 900MHz tot 2150 MHz.
Je moet dus kijken naar de demping (verzwakking) op de hoogste frequentie 2150 MHz, hoe lager de demping ligt hoe beter.
Gebruik nooit zomaar kabel die je in een doe het zelf zaak haalt, deze is bedoeld voor Kabel tv waarbij de gebruikte frequentie een stuk lager ligt.
De kans zit er in dat het signaal zodanig verzwakt word dat een goed werking uitgesloten is.
Het verschil tussen coax kabels onderling kan vrij groot zijn.

bij 2400 MHz  heeft een RG 58 een demping van 90 Db per 100 meter.
Een Ecoflex 15, daartegen heeft een demping van slechts 16.3 Db per 100 meter.
Hier een link die gaat over de demping en de soorten coax kabel
http://www.antennekabel.nl/antenne-kabel-1.htm
The key to happiness
Stay away from idiots

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #5 on: February 09, 2011, 04:12:22 PM »
Hoi,

dan ga ik straks eens kijken naar welke kabel er nu ligt van het centrale punt naar de tv stopcontacten...

want dat is een tv stopcontact met 3 functies altijd..

TV FM SAT -

... de afstand van de schotel tot centraal punt is ± 25m en dan nog de maximale afstand  van het centrale punt tot aan de laatste tv zal opnieuw een 25m zijn..

mvg
Arvid


arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #6 on: February 09, 2011, 04:23:02 PM »
Het is dus van centraal punt tot aan tv
TELENET INTERKABEL PVC6

is dit goed of niet voor sat signaal en tv signaal over te sturen?

mvg
Arvid

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #7 on: February 09, 2011, 05:45:39 PM »
Ik snap niet echt goed wat je met die stopcontacten bedoeld.

btw ik weet ook niet waar je precies zo'n multiswitch 17/6 kan plaatsen.
Als die bij de schotel zelf geplaatst kan worden, heb je dus 16 korte coax kabels nodig van LNB's naar switch
en van daaruit ga je met 6 coax kabels naar je kamers alwaar je sat wil zien...dus b.v. 2 in de woonkamer en die andere 4 weer elders.

Als het beter is voor zo'n switch om hem binnen te plaatsen (centraal punt) dan worden het dus 16 langere coax kabels naar je switch.

Tussen de kabels vanaf je switch naar je Sat decoder hoeft dus niet zo'n stopcontact te zitten...het uiteinde van deze kabel kan je meteen aan je turner vastdraaien.
Als je tijdens de nieuwbouw de kabels al trekt zorg dan dat ze voldoende uit de muur steken ( 2 meter ofzo) en rol ze zolang op tot aan de muur.

Zulke stopcontacten is misschien wel mooier voor de afweking enzo, maar uiteindelijk heb je er toch een kabel liggen van muur naar decoder.....dus lood om oud ijzer.
En hoe meer onderbrekingen er in de kabel zit, hoe minder het signaal....lijkt mij.

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #8 on: February 09, 2011, 05:59:19 PM »
Voor zo ver ik het weet,

heeft zo een multiswitch een aardse tv aansluiting.. TELENET.. en 16 ingangen sat. daarom heet het ook 17/6  - 17 ingangen - 6uitgangen

deze gaan samen op de kabel naar iedere ruimte waar zo een stopcontact staat... zie vorige topic... TV FM SAT


daar uit dat stopcontact komt dan TV (telenet) en SAT naar de decoder



maar nu is mijn vraag is die InterKabel Telenet goed genoeg? voor HDTV SAT?


mvg
Arvid


Online mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #9 on: February 10, 2011, 12:02:27 AM »
Volgens wat ik terug vind op internet zou de TELENET INTERKABEL PVC6 onder verschillende merken verkocht worden
oa de  EUPEN 705CRT2V, en vermoedelijk is het ook de Koka - PVC 6  
Van de koka heb ik deze gegevens gevonden

5MHz            1,3 dB/100m  
50MHz          4,4 dB/100m
100MHz        6,2 dB/100m
200MHz        8,6 dB/100m
860MHz        18,6 dB/100m
1000MHz      19,8 dB/100m
1750MHz      27,2 dB/100m
2150MHz      29,8 dB/100m = oke
3000MHz      35,6 dB/100m

Van de EUPEN 705CRT2V helaas niks, kan ze dus niet vergelijken, ik moet je het antwoord schuldig blijven.
Kabel voor sateliet koop je best bij een sateliet dealer, die weet tenminste wat hij inkoopt.
Nu is het gokken, tenzij dat ze je de gegevens kunnen bezorgen op de plaats waar je de coax aankocht.
Als het echt om telenet kabel gaat vrees ik er voor.
 
Wat betreft de wandcontactdoos S/R/TV, die heb je uiteraard nodig dat is een splitter, tenminste als je er ook de kabel wil opsteken, en die zijn er zelfs in een uitvoering voor 2 satelliet aansluitingen.


The key to happiness
Stay away from idiots

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #10 on: February 10, 2011, 09:00:35 AM »
Hoi,

ik ben gisterenavond eens gaan kijken

er staat dus idd InterKabel Telenet DRAKA op..

deze vertrekt dus van het centrale punt naar de ruimtes waar een TV FM SAT contactdoos staat.

ik heb ook gemeten de lengte van de kabel nodig is 17m van de schotel naar het centrale punt.

en van het centrale punt de langste naar de ruimte zal 14m zijn,..

mvg
Arvid

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #11 on: February 10, 2011, 12:13:45 PM »
Hoi

nu was ik aan het denken omdat ik niet met 16 kabels wil binnen gaan..

kan ik dan niet gewoon buiten reeds 4 disecqs plaatsen? en dan met 4 kabels naar de centrale ruimte gaan?

ik heb het zowat geschetst..



grtz

Online mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #12 on: February 10, 2011, 12:44:02 PM »
Dat word een dilemma, doorgaan met wat er nu inzit of zeker spelen en andere kabel specifiek voor satelliet erin.
De coax kabel is een cruciaal onderdeel van een satelliet installatie.

Kort uitgelegd:
Een electrische geleider heeft een zeer lage weerstand bij gebruik van gelijkspanning.
Echter tv of satelliet signaal is geen gelijkspanning maar wisselspanning met een zeer hoge frequentie.
Hoe hoger de frequentie is, hoe meer de kabel zich gaat verzetten tegen de geleiding van de toch al lage spanning.
Bij telenet zitten we aan een frequentie van 860 Mhz, bij satelliet aan 2140 Mhz en dat is 2.5 maal hoger.
Kort gezegd bij de verkeerde kabel ga je veel verlies aan signaal opbouwen in de kabel, doordat de frequentie hoger is.

Als de kabel is aangekocht in een doe het zelf zaak heb je geheid de verkeerde.
Daar TV Vlaanderen in de hoogste frequentie zit, is het niet ondenkbaar dat je deze zenders zelfs niet zal ontvangen.
Je kan gokken doordat de afstand niet zo heel groot is zal het verlies beperkt blijven.
Als het dan later toch niet goed lijkt te zijn, zit je met een gigantisch probleem.
Je zou eventueel eens een proef opstelling kunnen maken met bijv 40 meter van deze kabel ertussen en kijken wat het resultaat is.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

Online mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8360
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #13 on: February 10, 2011, 01:00:53 PM »
Antwoord op je tekening
Nee dat kan niet, GSO heeft een ander type van LNB nodig de Quattro LNB met 4 uitgangen die elk een deel van de band voor hun rekening nemen.
Elke uitgang dient te lopen naar de GSO unit.
Een vaak gebruikte oplossing is de GSO unit in een waterdichte electrische kast te monteren en die buiten te hangen dicht bij je schotel.
Daarin kom je met een voedingskabel 220 ~volt, 16 kabels van de lnb's toe + 1 Telenet
En je vertrekt met 6 kabels naar binnen.
 
The key to happiness
Stay away from idiots

arvid

  • Guest
Re: nieuwe huisinstallatie..
« Reply #14 on: February 10, 2011, 01:19:58 PM »
*Mebo 870

Hey de kabel komt van een electriciteits groothandel..  en op de kabel staat INTERKABEL TELENET PVC6 DRAKA..

deze zit samen met 1 UTP CAT5E in een geribte buis..

ja ik wou van de schotel richting Centrale Ruimte KOKA 799 pakken..

deze schijnt goed te zijn.

wat zou ik ongeveer moeten tellen voor een rol van 100m?

grtz
Arvid

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  nieuwe huisinstallatie..
 

gfxgfx
gfx gfx