gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72187 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 25, 2024, 01:37:44 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Multytenne Twin
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Multytenne Twin  (Read 16926 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

soevel

  • Guest
Multytenne Twin
« on: September 05, 2010, 11:15:52 AM »
Heb voor de nieuwbouw de multytenne twin gekocht, nu bij de installatie paar dagen geleden merkte ik dat er geen gradenaanduiding staat om de hoek te bepalen, kunnen jullie aangeven hoe ik deze hoek op 30° kan plaatsen, daar ik geen zogenaamde hoekmeter heb zoals in de handleiding (eerlijk gezegd weet ik niet direct wat dit is)
Heb zo'n metertje even kunnen lenen die aangeeft hoeveel procent, welke satelliet geselecteerd is, etc ... en daar geraak ik nu aan een max van 70%, wat ik ook probeer daarom dat ik denk dat mijn hoek toch niet zo goed afgeregeld is.

2de probleem: alle kabels worden aangesloten en doorgelust in de meterkast in de garage, nu de kabels van de satelliet zijn zo'n 40-50m lang en zijn van het type RG59 (deze zelfde kabel heb ik ook gebruikt in mijn huidige installatie) EN zit in een buis onder de grond. Om één of andere reden las ik vandaag dat coax speciaal voor grondtoepassing bestaat, welke reden is hiervoor?
Nu ik heb niets signaal als ik dat metertje aansluit in de garage (geen van beide kabels). En heb wel 70% aan de schotel zelf. Wat doe ik hier verkeerd?  Bedankt
Ken er een beetje van maar ben geen held in satelliet dus graag dummy-talk  :?

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #1 on: September 05, 2010, 11:48:50 AM »
De zwarte grondkabel die ook Bv door Telenet wordt gebruikt heeft een betere isolatie en zo dan ook beter bestand tegen storingen en vocht.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit Uw probleem zou oplossen en zomaar even testen is geen optie omdat het wel erg dure kabel blijkt te zijn.
De afstand van 40-50 meter vind ik wel behoorlijk hoor en hoop dat dit niet voor een probleem zorgt.
Met het metertje moet je die schotel prima kunnen afstellen maar omdat De HD zenders wel heel juist moeten afgstelt staan is het best eerst af te stellen op een gewone free to air zender zoals BVN , eens die goed staat plaats je de decoder op een HD zender op 23,5 en stel die dan fijn af.
Het gevolg is dat de gewone SD zenders dan iets minder juist staan maar het geheel wel prima zal werken.
Op die 70% zou ik mij niet verkijken want het voornaamste is dat je overal beeld hebt.

Als U een laptop bij de hand hebt en die mee tot aan de schotel kunt nemen dan is dit programmetje erg goed en handig om de schotel fijn te stellen.
https://www.luxsat.eu/Dreambox/tools-plugins/ESM.zip

Zo en als iemand anders nog ideeën heeft zijn deze welkom
  Groetjes van Jef

soevel

  • Guest
Re: Multytenne Twin
« Reply #2 on: September 05, 2010, 12:42:16 PM »
Alvast bedankt maar op dit moment is natuurlijk mijn grootste probleem dat ik via de testmeter aan de schotel 70% heb
en dat ik niets van signaal heb als ik de testmeter aansluit in de garage. Als de kabel niet geschikt is veronderstel ik dat
ik signaalverlies zou hebben maar nu heb ik geen signaal. Is er een manier om een coax kabel te testen op onderbreking of storing of iets dergelijks?
Het is zeker de correcte coax daar als ik kabel kortsluit aan 1 zijde ik aan de andere zijde met mijn multimeter een beep krijg.
Van zodra ik signaal heb in garage kan ik verder zoeken maar nu weet ik even geen raad. :-D

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #3 on: September 05, 2010, 12:50:18 PM »
Heb je daar ook een ontvanger tussen hangen  :sad:

Want als je zegt ik heb 70% aan de schotel ga ik er toch vanuit de je een decoder hebt staan in de Garage die via kabel verbonden is met het metertje en als je dan 70% leest dan is die kabel toch Ok  :P
  Groetjes van Jef

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #4 on: September 05, 2010, 12:55:24 PM »
Dat kort sluiten gaat volgens mij niet werken en best is eerst een decoder aangesloten te hebben want die moet voeding geven aan Uw metertje
  Groetjes van Jef

soevel

  • Guest
Re: Multytenne Twin
« Reply #5 on: September 05, 2010, 12:57:36 PM »
Nee, heb zo'n testmeter waar ik de coax kabel op connecteer en die zegt dat ik op astra 19 zit en 70% signaal heb, dit meet ik via een kort kabeltje op het dak tussen die meter en de LNB.
Sluit ik mijn coax kabel aan die RG59 die door de grond gaat op mijn LNB en ik meet het andere uiteinde van die kabel in mijn garage (waar alle kabels bij elkaar komen) dan meet ik daar geen signaal meer. Normaal zou ik met die testmeter hier 70% of iets minder moeten verkrijgen maar zeker geen 0% natuurlijk. Begrijp je mijn uitleg?

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #6 on: September 05, 2010, 02:54:59 PM »
Dan zit er niet anders op dan eens te gaan testen met een kortere kabel en op een kortere afstand , dus echt aangesloten op decoder en Tv want anders ga je niet veel te weten komen vrees is. :P
  Groetjes van Jef

soevel

  • Guest
Re: Multytenne Twin
« Reply #7 on: September 05, 2010, 03:08:53 PM »
kan je ook aangeven hoe ik de hoek perfect kan bepalen van 30° voor de Multytenne? Kan ik toch meerdere receivers aansluiten op de TWIN LNB op één of andere manier, zou graag  3-4 receivers aansluiten maar die bestaat niet bij Multytenne?

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #8 on: September 05, 2010, 04:15:49 PM »
Ik weet ook niet wat zij bedoelen met hoek van 30° bedoelen  :P , het is één van de meest eenvoudige schotels gewoon alles aansluiten afstemmen op een free to air zender van 19.0 ( Bv. BVN ) schotel richten tot je beeld hebt en klaar is het  :P
Ik ben echter van oordeel dat je een schotel aan het afstellen bent zonder dat daar een Decoder of tv aangekoppeld is en dan is het onbegonnen werk.
  Groetjes van Jef

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Multytenne Twin
« Reply #9 on: September 05, 2010, 05:16:38 PM »
Die meter die je gebruikt wat moeten we ons daarbij voorstellen, werkt die onafhankelijk of staat die tussen LNb en decoder.
Dat zal vermoedelijk wel een stand alone toestel zijn (ziet satelliet bij naam)
Hou er rekening mee dat als uw LNB zijn voeding krijgt uit de batterij van het meettoestel die door de weerstand van minimaal 2 x 40 meter  kabel behoorlijk kan zakken en of je LNB dan nog werkt is maar de vraag.

Maar we zijn er nog niet, nog even wat over de kabel zelf.
De middenfrequentie vanuit de LNB naar de satellietontvanger zit ergens tussen  900MHz tot 2150 MHz.
als je een coax kiest moet je dus dus kijken naar de verzwakking in dB/meter op de hoogste frequentie.
Kijk eens op deze site in hun Tabel : http://www.antennekabel.nl/antenne-kabel-1.htm
De RG58 bijvoorbeeld heeft bij 2400 Mhz 90db en de Ecoflex15 heeft maar 16.4 Db , een heel groot verschil.

Die RG59 die jij gebruikt lijkt me meer het soort voor gewone kabel tv en geen satelliet coaxkabel en daar gaat het dan fout, de demping is te hoog.

Dan voor de afregeling van de schotel, vergeet al dat gedoe met graden en dergelijke dat kan heel gemakkelijk manueel en met de hand.
Zet de buis waarop je schotel komt 100 % water pas, dit is een basis vereiste .
Je sluit de decoder aan op de schotel, je geeft geen diseqcs instellingen op, zet de decoder op Astra 19.2 BVN
Dan heel langzaaaaaam draaien aan de schotel , astra zit in de richting waar de zon zich rond de middag bevind.
Heb je niet meteen beeld schotel iets schuiner zetten en herhalen, normaal heb je binnen de 5 minuten astra 1 gevonden.
Maar doe vooral het draaien rustig , je ontvangst signaal is digitaal en dat moet even tijd krijgen om verwerkt te worden.
Daarna is het een kwestie van fijn afstemming.

The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Multytenne Twin
« Reply #10 on: September 05, 2010, 07:58:48 PM »
de SATLOOK Micro + is die meter, stand-alone. Dus de Multytenne nog niet instellen in mijn dreambox op 4 sat A/B?

Offline truckerke

  • Gold Member
  • *
  • Posts: 1484
  • Country: be
Re: Multytenne Twin
« Reply #11 on: September 05, 2010, 08:45:17 PM »
voor LuxSat Jef, :-D
even een vraagje over die linck voor de meter met laptop
ik heb deze gedownload maar krijg er niets uit na uitpakken
ik krijg alleen de dreambox te zien
ik zou dit wel intressant vinden daar ik mijn schotel wil veplaatsen en deze optimaal wil uitrichten
en met de laptop kom ik overal met mijn draadloze verbinding
hij is op het moment nogal windgevoelig doordat ik men een u bevestiging werk
later zou ik ook nog een schotel voor mij met meerdere lnb's willen instaleren
jij zei nochtans voor de laptop
wat doe ik verkeerd?
PS ik heb een opticum 9600 TS <uitroep> <uitroep>
grts Peter
mijn opstellingen TVV basic+
VU+UNO VTi v.7.0.0 
  Thuis T90  13-16-19.2-23.5-28.2
1x Profiline DiSEqC Relais 9/1 & 2x Diseqc Vantage 4/1 4 x Quad LNB, Edision & 1x Smart Titanium Edition TS Single
   Camping T55 13-19.2-23.5-28.2 + Power Wifi USB buitenantenne
1x Diseqc Vantage 4/1 4x Smart Titanium Edition T

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Multytenne Twin
« Reply #12 on: September 05, 2010, 08:49:30 PM »
Dan zal daar het probleem zitten , dit program is gemaakt voor Dreambox en zal niet werken op opticum 9600 TS
Want normaal vul je gewoon de gegevens van de Dreambox aan en klaar is die
 :-x
  Groetjes van Jef

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: Multytenne Twin
« Reply #13 on: September 05, 2010, 10:25:46 PM »
De reden waarom ik schrijf stel niks in op disecq,  is enkel om zeker te zijn dat je bij de multitenne op de astra 1 LNB zit, eens je afgeregeld staat op de astra 19.2 mag je de disecq weer inschakelen.
In een multitenne zit een diseqc en als er niks is ingesteld gaat altijd Poort A open.
je bent niet verplicht om dat te doen, het is eerder een kwestie van zoveel mogelijk elimineren.
   
The key to happiness
Stay away from idiots

soevel

  • Guest
Re: Multytenne Twin
« Reply #14 on: September 06, 2010, 04:42:32 PM »
Om zeker te zijn, welke keuze maak ik dan in mijn dreambox als instelling? Had nu 4 satellieten gekozen via A/B
 :merci:

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Multytenne Twin
 

gfxgfx
gfx gfx