gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 19-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72203 Posts in 11152 Topics by 6357 Members - Latest Member: edward87 April 20, 2024, 06:18:35 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Rotor installeren
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Rotor installeren  (Read 3822 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hp197

  • Guest
Rotor installeren
« on: April 16, 2009, 10:22:29 PM »
Hey hey

Normaal lees ik alleen maar berichten, maar heb nu toch echt ook een keer hulp nodig.
Ik heb al van alles geprobeerd om mijn rotor goed te hangen. Het lukt echter voor geen meter....


Opstelling
Schotel: (64cm?) triax schotel
Rotor: saTracer 3 (SM3D22)


Foto's van de opstelling: http://picasaweb.google.nl/Draakje197/Luxsat?authkey=Gv1sRgCJX5s4Lt8-7zpQE&feat=directlink


Zoals je kan zien staat mijn rotor netjes op 52 graden. De schotel staat op de foto's gericht op de astra (19,2E). Ik heb op deze foto's geen lock (hij staat te ver naar beneden gericht). Zodra ik de elevatie van de schotel goed zet, werkt de astra wel maar zodra hij gaat draaien vind hij niks, ook vind ik het vreemd dat ik hem bijna geheel op tot het laatste onderuit moet kantelen voordat hij goed staat.

Paal staat bijna geheel waterpas, en in mijn dreambox heb ik met de gotox functie de coordinatie van mijn positie ingevuld.

Waarom kan ik alleen de astra ontvangen?


Mvg

P.S. Ik heb de zenderlijst erin staan voor draaiende schotels.

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Rotor installeren
« Reply #1 on: April 16, 2009, 10:31:00 PM »
dat is simpel te beantwoorden,

je kan alleen astra ontvangen omdat je onder of boven de baan doordraait van de clarke belt

je rotor staat veel te scherp, zo uit mijn hoofd 40 graden maar dat kan ik morgen pas nakijken voor je  :cool:

kijk eens naar het programma gorbtrack daar staat je rotor bij met de elevatiehoek erbij  :-x

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Rotor installeren
« Reply #2 on: April 16, 2009, 10:47:05 PM »
Als ik het dan zo bekijk maar Gijs zal het vast beter weten draai jij met 52 graden boven de baan uit  :P

  Groetjes van Jef

hp197

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #3 on: April 16, 2009, 10:50:47 PM »
Bedankt. Waarom zegt iedereen dan dat de rotor op je breedtegraad moet staan (52g).

GorbTrack (0.4) heb ik ook al op mijn PC staan, wat moet ik in dat programma zetten om de juiste elevatie eruit te krijgen?

hp197

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #4 on: April 16, 2009, 10:52:45 PM »
Duidelijk.... je moet in gorbtrack dus de astra 1h selecteren, en dan de elevation uitlezen (29,03 graden bij mij, wat ook weer overeen komt met de kaart). Maar moet de rotor op die positie staan of de schotel zelf?

madmax_2000

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #5 on: April 16, 2009, 11:07:59 PM »
Wat dwaas mij vroeger geleerd heeft is het volgende

elevatie rotor op 30 graden, as van de rotor 14 graden oost laten draaien, het hele spul naar de astra1 terug draaien (van de paal)
dan richt je de elevatie van de schotel uit tot je goed signaal hebt.
dan zit je in de baan ( vanuit nederland gezien)

deze metode werkt hier perfect met een motec SG 2100 A

hp197

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #6 on: April 16, 2009, 11:13:16 PM »
óke.....


Als Dwaas het zegt zal het wel kloppen (anderen gaan blind af op zijn advies, dus ik moest dat ook maar is doen).
Maar.... als je de schotel uitricht terwijl de rotor op 14E staat, wat gebeurd er dan als ik tegen mijn rotor zeg dat hij naar 19,2E moet gaan?

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Rotor installeren
« Reply #7 on: April 17, 2009, 03:57:53 PM »
is niet een officiele manier die ik hanteer maar wel een makkelijke daar nagenoeg de meeste mensen wel weten waar de astra 19,2 zich bevindt en dan werkt het al snel een stukje makkelijker toch  :-x

blind op mijn advies afgaan is nogal hoor maar hetgeen ik wil bereiken is dat je met wat tips al snel beeld kan krijgen op meerdere posities, hierna fijn uitrichten is dan een stuk beter te doen

wat madmax aangeeft om de rotor dus op een graad of 15 richting het oosten zetten, schotel er recht op en uitrichten op de astra 19,2
elevatie rotor is per type wel verschillend en te maken met de bouw van je rotor en volgens mij uit mijn hoofd is een 50 graden voor jou rotor goed

heb je een meter ter beschikking of ben je aan het uitrichten met een ontvanger en een tv erbij  :sad:

hp197

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #8 on: April 18, 2009, 01:02:55 AM »
Het is inmiddels gelukt.

Voor mijn opstelling moest de rotor inderdaad wel op 50 ~ 52 graden staan.
Hiernaa de rotor naar 19,2E laten draaien en de schotel met de hand afstellen tot je signaal hebt.

Probleem was echter dat er op 10M een boom stond waarvan ik dacht dat het signaal eroverheen ging, niks was echter minder waar (10M ver, schotel staat 3,5M hoog, boom was 9M hoog). Na wat zagen heb ik opeens 91% op de astra's ;)

Offline chevrolet

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 444
  • fortuna vitrea est
Re: Rotor installeren
« Reply #9 on: April 19, 2009, 08:19:56 AM »
Gheghehee, illegale kap of slecht "bijtrimmen" , afijn het is je gelukt en dat is top.
suc6 verder.
VU+

hp197

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #10 on: April 22, 2009, 06:59:49 PM »
Nog even wat info voor de volgende die ooit een schotel op wil hangen....

Je hebt her en der op internet hele leuke rekensommetjes om uit te rekenen hoe ver weg een hoog object moet staan om goed ontvangst te krijgen (Formule: HOEK= ATAN((H-S)/A)). Deze formule werkt top zolang je een vaste schotel hebt. Maar bij een rotor draait de schotel niet alleen om zijn as van de paal waaraan hij bevestigd is, maar kantelt hij ook. Hierdoor klopt deze formule voor geen meter meer en kan een boom toch nog heel veel problemen geven ;)

skippy2646

  • Guest
Re: Rotor installeren
« Reply #11 on: April 22, 2009, 09:45:10 PM »
Dus je moet rekening houden met de clark belt   (van links naar rechts) en de elevatie (omhoog en omlaag) :-)

Offline mistico

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 702
  • Country: 00
Re: Rotor installeren
« Reply #12 on: April 26, 2009, 10:24:38 AM »
zo leert men altijd maar bij  :cool:
zie het licht niet meer

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Rotor installeren
 

gfxgfx
gfx gfx