gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72191 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 23, 2024, 11:07:58 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  avi naar mpeg II
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: avi naar mpeg II  (Read 6909 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
avi naar mpeg II
« on: March 08, 2009, 08:47:17 PM »
Wat zou momenteel de beste convertor zijn van avi naar mpeg 2 formaat.
Ik denk er aan om gedownloade divx of xvid films om te zetten naar mpeg 2,  en ze dan via een usb stick of de harde schijf af te spelen op de dreambox.
Want niet alle films zijn de moeite om ze op DVD te trekken.
The key to happiness
Stay away from idiots

fmcg

  • Guest
Re: avi naar mpeg II
« Reply #1 on: March 16, 2009, 07:29:29 PM »
winavi 8.0

Offline cordoba66

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 385
  • VU+ duo the cabelkiller !!!! linux !!!
Re: avi naar mpeg II
« Reply #2 on: May 23, 2010, 03:34:54 PM »
VU+duo the cabelkiller 160GB harddisk,
dreambox 600pvr  160GB
---------------------------------------------
Visiosat G4 astra's & hotbird 13°

Offline Caught

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4174
  • Country: be
Re: avi naar mpeg II
« Reply #3 on: May 23, 2010, 03:58:38 PM »
Of deze (ook Free-Ware) Format-Factory  :cool:
  Xtrend ET-10000 - DM500HD - Octagon sf8008 - Zgemma h9s se - Dreambox TWO - Mutant HD60

madmax_2000

  • Guest
Re: avi naar mpeg II
« Reply #4 on: May 23, 2010, 09:42:04 PM »
Of deze (ook Free-Ware) Format-Factory  :cool:

deze heb ik ook in gebruik en bevalt mij uitstekend   :-x

BeVer

  • Guest
Re: avi naar mpeg II
« Reply #5 on: December 21, 2011, 09:21:23 AM »
MEDIA CODER er is geen betere en totaal gratis.
kan ook mkv omzetten naar avi

skippy2646

  • Guest
Re: avi naar mpeg II
« Reply #6 on: December 21, 2011, 10:52:32 AM »
Ikzelf gebruik al een behoorlijke tijd
Magic Video Converter
simpel in gebruik en kan omzetten naar
avi
mp4
3gp
mpeg
mov
wmv
rm
swf
asf
vob
aac
ac3
mp2
mp3
amr
en wave


Dus keuze genoeg

Offline mebo870Topic starter

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8362
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: avi naar mpeg II
« Reply #7 on: December 21, 2011, 11:48:50 AM »
Quote
Of deze (ook Free-Ware) Format-Factory Goed
al een paar keer gebruikt en geeft bijzonder goede resultaten, niet teveel poespas en doet wat het belooft
The key to happiness
Stay away from idiots

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: avi naar mpeg II
« Reply #8 on: December 21, 2011, 12:47:20 PM »
al een paar keer gebruikt en geeft bijzonder goede resultaten,

Ik zie dat dit al een oud topic is  Cheesy die weer boven komt waaien....want tegenwoordig is het nu vaak Mp4  Cheesy

Maar als je "goede resultaten" ivm "avi naar mpeg2" hiermee bedoeld, vind ik dat wel raar.

Avi (divx en Xvid) is nl. veel meer gecomprimeerd en lagere bitrates e.d. waardoor een film b.v. 800Mb is.
Dezelfde film  die je b..v. met je DM hebt opgenomen in Mpeg2 is b.v. 3 Gig.
Dit komt dus door de hogere kwaliteit en daarom zetten ze zo'n film van 3 Gig om naar avi en dan wordt hij 800Mb en is makkelijker te Uppen en te downen.

En nu komt het: als je weer terug gaat naar Mpeg2 moet je sowieso rekening gaan houden HOE je hem omzet.
En daarmee bedoel ik dat je de lage bitrates van die avi moet aanhouden om Mb's te besparen, want van goede kwaliteit kan je wel naar mindere...maar van minder kwaliteit kan je NOOIT naar goed.
Dus als je die hoge biterates ook weer in de mpeg2 film aanhoud dan krijg je WEL VELE VELE Mb's, maar de kwaliteit blijft hooguit hetzelfde als die .avi ( vaak zelfs nog slechter als je pech hebt)
Ook geeft het vaak problemen met het pixel formaat (L x H ) want in divx kan je die instellen wat je maar wil en de meesten doen dat ook om zo weer MB's te besparen of zwarte balken weg te knippen e.d.
Omzetten naar mpeg2 kan dan vaak nog wel ( met een omweg ofzo) maar geeft dan resultaten van b.v. uitgerekt beeld.
Kortom je hebt de film vernageld ook qua kwaliteit in die mpeg2  :-x  maar zit wel met giga's MB's wat dus de moeite niet waard is...ook gezien de tijd die je erin steekt.

Ik doe dat nooit om omgezette films op de DM te zetten om ze van daaruit te bekijken dus ik weet ook de extenties niet wat een DM aankan
Maar ik zou ze dan b.v. omzetten naar mkv ofzo (als een DM die wel pakt)
Btw omzetten doe ik persoonlijk sowieso nooit want ik kijk zulke .avi films gewoon vanaf mijn PC.
Stel je TVscherm even in als monitor en open de film in een player en kijken maar........... :cool:
En wil je al die .avi films niet op de harde schijf van PC, dan zet je ze op USB of CDrom of DVDrom of whatever wat je PC later weer kan afspelen.

krieter

  • Guest
Re: avi naar mpeg II
« Reply #9 on: December 21, 2011, 07:21:22 PM »
 :o dat wist ik niet

 :cool: :police:

mvg, krieter

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: avi naar mpeg II
« Reply #10 on: December 21, 2011, 08:22:08 PM »
:o dat wist ik niet

 :cool: :police:

mvg, krieter

Je kan zelf ook een testje doen met een foto....is wel niet helemaal hetzelfde maar geeft je wel een goed idee.

1. Neem een grote HQ foto ..zowel KB's groot als ook het formaat. b.v. 2000 x 2000 px.
2. In een fotobewerkingprogramma (fotosoep) maak je van deze foto nu b.v. 100 x 100 px. met een lage jpg kwaliteit en sla hem op als...
3. Je zal zien dat die 100 x 100 px foto eigenlijk nog best goed is....omdat de PC de informatie heeft ( kleuren e.d.) en de berekeningen kan doen.
4. Nu open je weer opnieuw die 100 x 100 px foto en maak hem 2000 x 2000 px.
5. De kwaliteit is nu belabberd en wazig en vol blokjes e.d.....want de PC moet nu aan de hand van een paar pixels de rest erbij verzinnen omdat
een PC natuurlijk niet uit zichzelf kan weten hoe de details eruit zagen.....die info mist hij dus nu.

****

Offline Tazzios!

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 429
  • Uploader
Re: avi naar mpeg II
« Reply #11 on: December 22, 2011, 01:53:16 PM »
Je kan zelf ook een testje doen met een foto....is wel niet helemaal hetzelfde maar geeft je wel een goed idee.

1. Neem een grote HQ foto ..zowel KB's groot als ook het formaat. b.v. 2000 x 2000 px.
2. In een fotobewerkingprogramma (fotosoep) maak je van deze foto nu b.v. 100 x 100 px. met een lage jpg kwaliteit en sla hem op als...
3. Je zal zien dat die 100 x 100 px foto eigenlijk nog best goed is....omdat de PC de informatie heeft ( kleuren e.d.) en de berekeningen kan doen.
4. Nu open je weer opnieuw die 100 x 100 px foto en maak hem 2000 x 2000 px.
5. De kwaliteit is nu belabberd en wazig en vol blokjes e.d.....want de PC moet nu aan de hand van een paar pixels de rest erbij verzinnen omdat
een PC natuurlijk niet uit zichzelf kan weten hoe de details eruit zagen.....die info mist hij dus nu.

****

Je hebt het helaas fout EN bovenstaand is NIET vergelijkbaar met je vorige uitleg.  8-)
Als voorbeeld moet je JPG en BMP gebruiken dit zijn beide compressie technieken.

Avi (divx en Xvid) is nl. veel meer gecomprimeerd en lagere bitrates e.d. waardoor een film b.v. 800Mb is.
Dezelfde film  die je b..v. met je DM hebt opgenomen in Mpeg2 is b.v. 3 Gig.
Dit komt dus door de hogere kwaliteit en daarom zetten ze zo'n film van 3 Gig om naar avi en dan wordt hij 800Mb en is makkelijker te Uppen en te downen.

En nu komt het: als je weer terug gaat naar Mpeg2 moet je sowieso rekening gaan houden HOE je hem omzet.
En daarmee bedoel ik dat je de lage bitrates van die avi moet aanhouden om Mb's te besparen, want van goede kwaliteit kan je wel naar mindere...maar van minder kwaliteit kan je NOOIT naar goed.
Dus als je die hoge biterates ook weer in de mpeg2 film aanhoud dan krijg je WEL VELE VELE Mb's, maar de kwaliteit blijft hooguit hetzelfde als die .avi ( vaak zelfs nog slechter als je pech hebt)

.....

Gecomprimeerd en een lagere bitrate wil niet perse zeggen dat de kwaliteit minder is. Compressie houd in dat je voor dezelfde informatie minder ruimte(=bitrate) nodig hebt, zoals bij .zip bestanden.
Compressie kan verder:
  • lossy: Sommige gegevens gaan verloren muziek voorbeeld, .mp3
  • lossless: Alle gegevens blijven behouden muziek voorbeeld, .flac
Als je het naar een slechtere compressie(mpeg2) omzet EN het formaat hetzelfde wil houden wordt de kwaliteit (zeker met de antieke mpeg2 versus x264 codec) HEEL slecht. Mpeg2 heeft nu eenmaal meer bitrate nodig om dezelfde informatie op te kunnen slaan.

Om naar je voorbeeld terug te gaan:
1. Neem een grote HQ foto ..zowel KB's groot als ook het formaat. b.v. 2000 x 2000 px in BMP formaat.
2. In een fotobewerkingprogramma (fotosoep) sla je hem op als... JPG
3. Je zal zien dat diefoto eigenlijk nog best goed is....en een toch heel stuk kleiner (70%).
4. Nu open je weer opnieuw de JPG foto en sla en op als BMP.
5. De kwaliteit is nu iets lager omdat JPG een lossy codec is er namelijk wel wat verloren gegaan, maar op het eerste oog is dit niet zo makkelijk te zien

Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: avi naar mpeg II
« Reply #12 on: December 22, 2011, 06:37:52 PM »
Je hebt het helaas fout EN bovenstaand is NIET vergelijkbaar met je vorige uitleg.  8-)


Beter lezen  :-x ik zei ook dat het niet hetzelfde is maar je een idee geeft.


En omdat plaatje meer zeggen dan 1000 woorden heb ik dat testje even uitgevoerd. (kan jezelf ook)








Klik op de thumbs om de foto's te zien:

De eerste is origineel HQ en 568 Kb en 2326 px. en resolutie 325  en jpg kwaliteit 8
Daarvan heb ik een 100px foto gemaakt met resolutie 100 en jpg kwaliteit 2 en die is nu 16Kb
Als je van deze kleine foto weer een grote wil maken met dezelfde instelling
Dus die onderste is weer 2356 px en resolutie 325 en jpg kwaliteit 8 dan wordt de foto ( in dit geval) 339 Kb

En dat bedoel ik dus dat dat kleine 100px foto nog goed is om te zien ( je moet niet gaan inzoomen) maar origineel bekijken.
Ga je zoiets groter maken dan krijg je de kwaliteit NOOIT meer terug....MAAAAAAR je zit wel met vele Kb's of Mb's


****************

Avi films worden dus ook vaak verkleind qua formaat en kwaliteit als ze die van een originele mpeg2 ( of nu met HD en MP4) maken
Ik heb hier genoeg .avi films met rare formaten   512x356   - 512x384  - 460x336   640x448 en noem maar op.
Mpeg2 pakt al deze formaten niet qua pixels en je zit dan gebonden aan het mpeg2 formaat
Dit kan dus je film uitrekken/induwen....vaak heel weinig dat het niet opvalt, maar toch !!
De kwaliteit maakt men dan nog NET zo dat het allemaal acceptabel is om naar te kijken.
***

Dus m.a.w. Ik kan hier een Mpeg2 filmpie maken die goed is van kwaliteit....regelrecht vanaf mijn DM zonder dat ik hem converteer.
Maar omdat je hem op Inet wil zetten en deze niet te groot aan Mb's mag worden maak ik er een .avi van ( of nog erger een .wmv  :)  )
Deze .avi pas ik dan aan qua pixels en kwaliteit d.m.v. de codec ( ook geluid)


En als er dan iemand is die van die (enigszins) belabberde .avi weer een  scherpe mpeg2 kan maken zoals het origineel,
mag het zeggen want dan wil ik dat wel eens zien.
Je kan er dus wel een mpeg2 van maken, maar die zal hooguit hetzelfde beeldkwaliteit geven als die avi
En als je niet oppast met omzetten en je neemt een grotere bitrate als dat die avi was, kost je dat onnodig vele vele Mb's......




Offline Tazzios!

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 429
  • Uploader
Re: avi naar mpeg II
« Reply #13 on: December 23, 2011, 12:06:03 PM »
Beter lezen  :-x ik zei ook dat het niet hetzelfde is maar je een idee geeft.
 PICS
Klik op de thumbs om de foto's te zien:

De eerste is origineel HQ en 568 Kb en 2326 px. en resolutie 325  en jpg kwaliteit 8
Daarvan heb ik een 100px foto gemaakt met resolutie 100 en jpg kwaliteit 2 en die is nu 16Kb
Als je van deze kleine foto weer een grote wil maken met dezelfde instelling
Dus die onderste is weer 2356 px en resolutie 325 en jpg kwaliteit 8 dan wordt de foto ( in dit geval) 339 Kb

En dat bedoel ik dus dat dat kleine 100px foto nog goed is om te zien ( je moet niet gaan inzoomen) maar origineel bekijken.
Ga je zoiets groter maken dan krijg je de kwaliteit NOOIT meer terug....MAAAAAAR je zit wel met vele Kb's of Mb's

Video wordt soms bijgesneden, zoals je meld meestal wordt het zwarte eraf gesneden. het aantal pixels verlagen gebeurd bij het converteren naar een andere codec NIET tenzij je dit in stelt.
Er wordt met compressie niks groter of kleiner gemaakt in aantal pixels alleen de manier waarop de pixels worden opgeslagen wijzigt. vandaar dat je voorbeeld niet opgaat maar beter te vergelijken is met BMP vs. JPG
Mijn voorbeeld:

571921878_angieOrg_123_144lo.bmp
BMP 22MB

571921878_angieOrg_123_144lo.jpg
JPG 0,5 MB

571921878_angieOrg_123_144loafter.bmp
JPG weer naar BMP.
BMP 22MB


Quote
En als er dan iemand is die van die (enigszins) belabberde .avi weer een  scherpe mpeg2 kan maken zoals het origineel,
mag het zeggen want dan wil ik dat wel eens zien.
Je kan er dus wel een mpeg2 van maken, maar die zal hooguit hetzelfde beeldkwaliteit geven als die avi
Beter zal hij idd niet worden, dat beweer ik ook nergens.

Quote
En als je niet oppast met omzetten en je neemt een grotere bitrate als dat die avi was, kost je dat onnodig vele vele Mb's......

De Mpeg2 codec heeft ,zoals eerder vernoemt, nu eenmaal meer bitrate nodig om dezelfde informatie op te kunnen slaan. Als je hem hetzelfde zet als de avi wordt de kwaliteit slechter.





Offline Kanus

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2437
  • Country: nl
Re: avi naar mpeg II
« Reply #14 on: December 23, 2011, 01:21:49 PM »


De Mpeg2 codec heeft ,zoals eerder vernoemt, nu eenmaal meer bitrate nodig om dezelfde informatie op te kunnen slaan. Als je hem hetzelfde zet als de avi wordt de kwaliteit slechter.





Klopt helemaal wat je zegt...en ik denk ook dat we hetzelfde bedoelen alleen elkaar even niet goed begrepen.

Het topic gaat over van AVI weer terug naar MPEG dus het omgekeerde wat jij aangeeft in de quote.

Dus iemand ript b.v. een mpeg2 van een DVD en maakt er een avi van.
Je kan dat natuurlijk zo instellen dat die avi goede kwaliteit geeft  :-x  vergeleken met die MPEG maar veelal is de kwaliteit een stuk minder.
Ze kunnen b.v. ook de pixels minder maken door ipv 720x576 ( DAR 16:9) wat dan 1024x576 px is in MPEG
een filmpje maken met 352x240 px ( mpg of avi maakt niet uit)
Als eenmaal de pixels verloren zijn kan je die NOOIT meer terug krijgen als je van dat filmpje weer 1024x576 px gaat maken.
Meer pixels is dus ook beter beeld....denk maar aan HD met 1920x1080 px ....ga je daarvan een avi maken met dezelfde
beeldverhouding van 640x360 dan kan opzicht de kwaliteit nog goed zijn....maar je kan er terug nooit meer een HD kwaliteit van maken

*****
Maar goed laten we zeggen dat alles hetzelfde blijft en die .avi goede kwaliteit heeft net zoals die mpeg2
In jou plaatjes voorbeeld zie je het dan ook qua MB's
Origineel van die MPEG b.v. 3 GIG en naar AVI is die dan b.v. 800MB
Als je er nu weer een MPEG van maakt (zoals je zegt heeft die hogere bitrate nodig) gaat dat filmpje weer 3 GIG worden
Dus BMP=22 MB  ---> JPG=0,5 MB  --->  BMP=22 MB    <=>  MPEG=3 GB  ---> AVI=0,8 GB  ---> MPEG=3 GB

En dat was ook dat ik aangaf dat omzetten van AVI naar MPEG alleen maar extra MB's kost waar je in feite niks aan hebt.
Tenzij je dat werkje graag doet en giga veel ruimte op de hardeschijf van je droomdoos hebt.



LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  avi naar mpeg II
 

gfxgfx
gfx gfx