gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 03:02:38 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????  (Read 2225 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mboer01Topic starter

  • Junior Member
  • *
  • Posts: 1
4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« on: December 07, 2008, 05:00:03 AM »
 :-D

hoi ik wil graag een miti feed met 4 x lnb op astra en hotbird en een motor monteren hoe moet ik dat instellen op mijn DB500

ik heb een 1/4 switch en een motec motor en een 85 cm schotel graag wat hulp wil niet zo lukken en ik weet dat het kan heb het ergens gelezen maar kan het niet
meer vinden !!!!!!!!!!!!!  :-D

Offline lelange007

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 2898
  • Country: be
  • Le Forum LuxSat,le lien incontournable pour le Sat
    • Luxsat .eu
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #1 on: December 07, 2008, 10:19:13 AM »
@mboer01  <welcome to luxsat>

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #2 on: December 07, 2008, 01:12:30 PM »
 <welcome to luxsat>   Hallo mboer,
Het lijkt mij een beetje vreemd, ´n multifeed met 4 x LNB op een draaibare schotel.
Het kan wel, maar wat is het nut hiervan?.
Met één LNB in je draaibare schotel, ontvang je de meeste satellieten tussen pakweg 45- west en 45 graden oost.
Alleen voor de Nilesat op 7 gr. west heb je minimaal een 120 cm. schotel nodig.
Zet je meer LNB´s in een draaibare schotel, dan moet je eerst de LNB´s goed uitrichten op de satellieten die je wilt ontvangen, maar ga je daarna de schotel draaien, dan denk ik dat je andere sats slecht, of niet, zult ontvangen.

Greetz, Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #3 on: December 07, 2008, 06:34:43 PM »
Ik denk dat hij een Triax Multi feed wil met 4x vaste LNB's gecombineerd met een roterende schotel.

Dus astra1-2-3 en hotbird vaste opstelling en als hij naar een andere sat zapt, dan dan pas de schotel gaat draaien,

en dat allemaal aangesloten op 1 dreambox via een 4/1 switch. ??!

johank

  • Guest
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #4 on: December 07, 2008, 08:30:46 PM »
Eerst even zoals ik de vraag begrijp:
1 schotel met daarop 4 LNBs (op multi-LNB-rail) met 4/1 switch
en dan deze zelfde schotel dus ook nog draaibaar.

Kan dat?  Nu dat wordt een "ingewikkeld verhaal", maar het kan wel !

Bij deze opstelling zit (verwacht ik) de LNB voor Astra 1 (19,2') het dichtste bij de arm van de schotel.
De LNB die het dichtste bij de arm zit is feitelijk de richt-LNB, hij is dus ook de LNB die gebruikt moet worden voor het draaien naar (en het vinden van) de andere Sats.
Dus is de schotel in "rust" (alle 4 LNBs beeld) dan hij feitelijk op Astra 1 gericht.
Let op de "ruststand is dus iets anders als de nulstand.
Tot zover duidelijk?

onthoud dan even die info en de gevolgtrekking daaruit:
Om op alle 4 de LNBs beeld te hebben moet de schotel op Astra 1 gericht staan.

------

Okay nu eerst een paar voorbeelden, waarbij het dan echter ook nog steeds in meer of mindere mate fout gaat:

Alle satellieten die via draaibare optie gevonden moeten worden (dus ook Astra 1 !!) moeten dus in het menu aan dezelfde LNB gekoppeld worden (handigste is LNB 0) en  op de 2e pagina (blauwe knop) dus ook allemaal diseqc 1.2 als instelling krijgen en allemaal aan dezelfde diseqcpoort gekoppeld worden als Astra 1.

Op deze wijze kan je dus alle Sats die draaibaar gevonden moeten worden vinden
bv. de rotor vindt dan op zijn nulstand (bijna nulstand) op die Astra LNB de Satelliet Sirius.
Ook kan je dan ook weer terug draaien naar Astra 1.
Sta je weer op Astra 1 gericht heb je op op de andere 3 LNB's dus weer de juiste sat (Astra 2 en 3 en Hotbird)

Tot zover nog steeds duidelijk?

Dan komen nu eerst de fouten en daarna geef ik de oplossing:

De eerste fout:
Omdat Astra 2,3 en Hotbird eigenlijk via "vaste LNBs" gevonden moeten worden,
gebruik je voor deze Sats geen diseqc 1.2 (maar diseqc 1.0 of 1.1, voor vaste LNBs )
Dat lijkt toch logisch is het niet?

Okay dan gaan we even van deze situatie uit:
Je hebt de schotel naar een kanaal op Sirius laten draaien (ging prima)
en nu wil je naar een kanaal op Hotbird.
Helaas, omdat bij Hotbird geen diseqc 1.2 gebruikt wordt draait de schotel dus niet (blijft hij dus op sirius staan.
In deze situatie is dan de oplossing:
Eerst een kanaal op Astra 1 laten vinden (schotel draait naar Astar 1 positie waarin alle 4 de LNBs weer op hun Sat gericht staan {Weet je nog die zin die je moest onthouden})

Dit geldt dan voor elk van die 3 "vaste LNBs" en is dus erg omslachtig
en daarom is dat dus vermoedelijk niet de oplossing die jij graag wilt.

Dan lijkt de volgende stap logisch: Ook bij die 3 vaste Sats diseqc 1.2 in te geven.
Dat is inderdaad goed, maar dan zit je gelijk met fout 2:


Okay dan gaan we even van deze situatie uit:
Je hebt dus nu ook bij de LNBs voor Astra 2 en 3 en Hotbird dezelfde instellingen opgegeven als bij Astra 1 en de andere satellieten.
We gebruiken hier nu hetzelfde voorbeeld:
Je hebt de schotel naar een kanaal op Sirius laten draaien (ging prima)
en nu wil je naar een kanaal op Hotbird.
Bij Hotbird staat nu inderdaad diseqc 1.2  en dus draait de schotel naar de Hotbird positie.
Prima toch, denk je dan. Helaas, de richt-LNB
 is de Astra 1 LNB en die moet op Astra 1 gericht staan (en de schotel dus ook !) om op de hotbird LNB de Hotbird Sat te ontvangen. Met de schotel op Hotbird gericht heb je dus op de hotbird LNB geen Hotbird.
De Sat Hotbird ontvang je dan op de LNB voor Astra 1.
Precies hetzelfde gebeurt dan bij de beide andere "vaste Sats."
Dus dit is ook nog niet de echte oplossing.

Tot zover nog steeds te volgen?

En dan nu de oplossing:

je stelt bij de 2 vaste LNBs ook telkens diseqc 1.2 in, alleen elke sat krijgt zijn eigen LNB nummer en ook zijn eigen switchport toebedeeld. (Dit om in de "ruststand" ook als aparte LNB benaderbaar te zijn)
Ho wacht even, nu werkt het nog niet (gaat nog net zo als hierboven),
maar daarom pas je bij elk van de sats de volgende truuk toe:
Elk van deze 3 Sats moet gekoppeld worden aan de positie van Astra 1.

Dus  als je staande op een kanaal op Sirius zapt naar een kanaal op Hotbird, dan zegt die koppelling dat de schotel naar Astra 1 positie moet draaien.
En ja dat was de "ruststand waarin alle 4 de LNB's op hun eigen Satgericht staan.
Zo werkt het dan draaien voor elk van die 4 Sats en alle andere Sats.

Oh ja, en wat dan betreft het zappen van bv kanaal op Astra 1 naar kanaal op Hotbird?
Nu de schotel hoeft niet van positie te veranderen, dus dat werkt bijna net zo snel als met vaste schotel met 4 LNBs.
Je hebt een klein tijdverlies omdat het systeem even checken moet of er gedraait moet worden.
maar dat is met maximaal 1-2 seconden wel bekeken. Kan best zijn dat het met tienden van seconden al bekeken is.
Dat hangt van je receiver af.

Okay, dat was het hoe en het waarom,
Ik hoop dat het je zo duidelijk is.

Blijft misschien nog even de vraag: Hoe verander je die Satposities?
Sorry, we hebben het niet over merk van de ontvanger gehad.
en Ik weet echt niet veel van de meeste ontvangers
Daar zal een expert op jouw merk ontvanger dus even moeten helpen met info.


Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #5 on: December 08, 2008, 11:38:38 AM »
Merhaba Johan K,

Dit verhaal zal echt wel kloppen, maar vindt je dit ook niet erg omslachtig, zo´n configuratie.
Ik ken de "DB500" niet, maar in mijn situatie, ik heb nog zo´n oude Topfield TF4000PVR, met 2 tuners ingebouwd, gaat dit gelukkig wat simpeler.
Gewoon op tuner 1 een draaibare schotel en op tuner 2, één of meerdere schotels, middels DiSEqC.
Mijn installatie ziet er als volgt uit:
Ik heb één vaste 160 cm. schotel, met Invacom twin flens LNB. Deze is specifiek bedoeld voor Astra 1 op 19.2 gr. oost.
Een kabel gaat rechtstreeks naar de receiver, tuner 2, de andere, gaat via ´n DiSEqC switch eerst naar mijn 120 cm. draaibare schotel en dan naar tuner 1.
Het voordeel is, op tuner 2 neem ik een programma op van bijv. Nederland 1 en zonder dat de andere schotel moet draaien, kan ik dan naar bijv. SBS 6 kijken.
Wil ik op Hotbird, Türksat of Thor iets zien, dan draait die andere schotel dus wel.
Nu denk je misschien, waarom zo´n 160 cm. schotel voor Astra 1, ja, ik woon in Turkije en wel redelijk ver uit de footprint.
Toch heb ik met die "joekel" een percentage van 83% ontvangststerkte en 97% voor de kwaliteit.
Alleen met zware regen, af en toe uitval, maar dat gebeurt maar een paar keer per jaar.
Is het toch nog een "ingewikkeld" verhaal geworden.

Maar wat @mboer01 vraagt, is ook wel een omslachtige oplossing.
Moest zijn receiver ook 2 tuners hebben, dan zou hij het zelfde kunnen doenals ik, maar dan voor Astra 1 een wat normalere schotelomvang.

Selamlar,

Togan, Türkiye, zwaar bewolkt en 22 graden.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

johank

  • Guest
Re: 4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
« Reply #6 on: December 08, 2008, 07:56:45 PM »
Is ook omslachtig of ingewikkeld of hoe je het ook wilt noemen.
dat gaf ik zelf ook al aan
Quote
Nu dat wordt een "ingewikkeld verhaal",
Is ook niet mijn voorstelling van ideale oplossing.
Is echter gewoon het antwoord op zijn vraag: "Kan het en zo ja, hoe kan het?"

Natuurlijk zou 1 vaste schotel  (MultiLNB dus Astra 2 ,3 en 1 en Hotbird) en 1 draaibare schotel mooier zijn.
En dat kan bij de meeste merken ook gewoon op 1 receiver, hoef je echt geen 2 ontvangers voor te hebben. Natuurlijk bieden 2 ontvangers weer meer mogelijkheden als 1 ontvanger.
Zelf heb ik 2  hoofd-schotels:
1 Schotel met 7 LNBs waarvan 1 Quad LNB en 3 twin LNBs, die LNBs gaan naar drie ontvangers.
De ene ontvanger (analoge) heeft alleen Astra 1, de tweede ontvanger heeft Astra 2, 3, 1 en Hotbird als vaste Sats.
En de derde ontvanger heeft ook Astra 2, 3, 1 en Hotbird als vaste Sats en dan daarbij nog Sirius, Amos en Thor als vaste Sats en dan als 8e LNB-optie de 2e schotel die een draaibare schotel is.
Je ziet op 1 ontvanger kan je best een aantal vaste Sats combineren met een draaibare schotel

Daarnaast heb ik nog 3 andere schotels (alle drie Astra 1) staan/hangen voor 3 andere ontvangers.
Omdat die ontvangers verder weg staan (andere kant van het huis en andere kant zeer grote tuin) en omdat die ook niet allemaal digitaal zijn, zijn die niet vanaf de Hoofdschotels met signaal te voorzien.

Alleen niet iedereen kan, mag of wil een heel schotelpark in zijn tuin of aan zijn huis hebben hangen.
Dus misschien is een extra schotel helemaal geen optie voor mboer01.


LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  4x lnb (miltifeed) en motor hoe in te stellen ?????
 

gfxgfx
gfx gfx