gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72189 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 25, 2024, 09:53:50 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  v-box instellen op een dreambox 500s
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: v-box instellen op een dreambox 500s  (Read 3803 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
v-box instellen op een dreambox 500s
« on: December 02, 2008, 08:27:38 PM »
hallo iedereen , ik ben nieuw hier en heb al veel gelezen op dit intressante forum en veel bijgeleerd.
 even een vraagje wat ik niet vindt hier en ook niet inorde krijg thuis.
heb een 90 cm met 2 lnb's er op een voor astra 1 en 1 voor hotbird en iets verder nog een draaibare primefocus van 180 cm.
ik kom maar met een coax binnen , dus diseqe is er tussen.( wat ik wou is de asta en hotbird vast en de 180 draaibaar met alle satellieten die in manueel zou aansturen met de afstandsbediening van de v- box ) maar het lukt niet.
Ik denk de beste oplossing ; de 90cm niet meer gebruiken en enkel de prime focus instellen.
Maar ik weet niet hoe ik eraan begin , vindt er niets over !!
ik werk met een V-BoxII DiSEqC Positioner en
Superjack 24" Actuator             en NIET met een DiSEqC H-H Motor want daar vind je wel alles over.
,dreambox 500 Gemini cc cam 2.0.9 , 90 vast met 2 x lnb , 180 prime focus draaibaar, v-box , digibox telenet , coax aan de lopende meter wel 100 meter.           Alvast vele groeten uit Oost- vlaanderen Belgie. (Davmal)
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

Offline Caught

  • Global Moderator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4174
  • Country: be
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #1 on: December 02, 2008, 08:36:03 PM »
@ davmal

 <welcome to luxsat>

Onmiddellijk al een serieuze boterham voor je eerste post.  :-o
Even afwachten, misschien zijn er mensen op het forum met dergelijke configuratie.
  Xtrend ET-10000 - DM500HD - Octagon sf8008 - Zgemma h9s se - Dreambox TWO - Mutant HD60

johank

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #2 on: December 03, 2008, 02:28:33 AM »
Ik ken de V box niet.
maar als dat een extern boxje is om je schotel te laten draaien met een knop op dat boxje of met een afstandbediening voor dat boxje, dan kan je de draaibare schotel niet besturen met de dreambox.

Okay jij noemt al een afstandbediening, maar of met afstand bediening of met draaiknop op de box dat maakt voor de werking geen verschil.

Okay hoe kan je het dan wel werkend krijgen?

Menu > Instelingen > Service Zoeken > Sateliet Configuratie

in het satelliet menu kies je voor draaibare opstelling (meerdere satelieten via Diseqc rotor),  dat zet gelijk alle Sats op LNB 0 (telling van de dreambox)


nu ga je met de pijltoetsen naar de sats zelf je neemt nu die Sat (hotbird of Astra 1 of draaibaar) die op de diseqcswitch op de laagste INpoort zit ( bv Hotbird zit op INpoort 2 en Astra 1 zit op INpoort 3 en de draaibare schotel zit op INpoort 1) In het voorbeeld zit dusde draaibare schotel op de laagste INpoort
De dreambox wil namelijk graag dat je alles netjes in een oplopende volgorde invoert

Dus kies je eerst een andere Sat als Astra 1 of hotbird, maakt niet uit welke, klik op vakje met LNB 0
dat moet nu LNB nul blijven dus druk je op de blauwe knop voor volgende pagina
daar kies je in de 2e regel voor diseqc 1.0 (of 1.1) (Juist voor niet draaibaar !, want draaien doe jij zelf met je extra bakje, de Dreambox mag dau geen draaisignaal geven!)
nu zijn er extra regels (3 t/m5)
In regel 3 kies je dan voor voor diseqc parameter 1 (of AA) en in regel 5 kies je voor LNB 1 (is de telling van de switch).
dan kies je voor opslaan.
nu ben je terug bij de sats.
Nu hebben Alle sats die nog LNB 0 in hun Vakje staan hebben de zelfde instellingen op hun tweede pagina gekregen


Dan stel jebij Hotbird in dat hij LNB1 (dreambox telling) heeft,
(ga in de hotbird regel op vakje met LNB 0 staan en klik op OK)
Kies nu de bovenste regel LNB1 (ga op vakje staan en druk OK en kies LNB)
vervolgens druk je op de blauwe knop voor volgende pagina
daar kies je in de 2e regel voor diseqc 1.0 (of 1.1)
nu zijn er extra regels (3 t/m5)
In regel 3 kies je dan voor voor diseqc parameter 2 (of AB) en in regel 5 kies je voor LNB 2 (is de telling van de switch).
dan kies je voor opslaan.
nu ben je terug bij de sats.
Nu zie je dat de bovenste regel veranderd is in "afwijkende installatie", dat moet ook.
maar we ahdden eerst de draaibare nodig om alle sat die op de draaibare schotel gevonden moeten worden op LNB 0 te krijgen.

Dan stel je nu bij Astra 1 in dat hij LNB 2 (dreambox telling) heeft,
vervolgens druk je op de blauwe knop voor volgende pagina
daar kies je in de 2e regel voor diseqc 1.0 (of 1.1)
nu zijn er extra regels (3 t/m5)
In regel 3 kies je dan voor voor diseqc parameter 3 (of BA) en in regel 5 kies je voor LNB 3 (is de telling van de switch).
dan kies je voor opslaan.
nu ben je weer terug bij de sats.

Zelf heb ik altijd de draaibare Sat aan de hoogste INpoort
dan blijft hij volgens dreamboxtelling LNB 0 bij op de tweede pagina krijgt hij in regel 3 en 5 de hoogste waarden.

Voordeel de vaste sats hebben dan als je ze keurig in volgorde op de INports aansluit altijd dezelfde dreambox telling als de waarden in regels 3 en 5.

Okay hoe werkt het nu?

Zodra jij voor een kanaal van een van de sats op de draaibare schotel kiest, zegt de dreambox dat hij via LNB 0 naar signaal kijken moet.
En als je dan via je kastje de schotel naar de gewenste sat draait, zal hij dus ook de gewenste zender vinden.

Ik weet niet of de dreambox externe kastjes kan aansturen, zo ja dan blijft alles minofmeer hetzelfde alleen voor de diseqc mode moet je dan vvor de Sat met LNB 0 niet diseqc 1.0 (of 1.1) kiezen maar diseqc 1.2 (of usals als die optie geboden wordt.)

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #3 on: December 03, 2008, 06:44:08 AM »
dat kastje noemt Diseqc positioner  60 memories en werkt met diseqc 1.0 en 1.2
het stuurd mij 36 volt moter aan.
moet ik dan alle satelliet graden in stellen ( in de box en in de dream ?)
Dat ziet er niet simpel uit voor een beginnende dreamer. :-D
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

johank

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #4 on: December 03, 2008, 12:09:48 PM »
Sorry, namen van boxjes zeggen mij niets  :?
Zelf heb ik ook nog nooit met zo'n boxje gewerkt, sterker nog. ik heb nog nooit een in het echt gezien (alleen maar op plaatjes).
Het belangrijke punt is of je dat boxje via de dreambox kunt aansturen of enkel via de Afstandbediening (AB)
Ik weet niet of dat boxje daar geschikt voor is en ik weet niet of de dreambox dat kan  :?
Daar zal iemand die daar meer van weet uitkomst moeten brengen.

Maar ....:

Als je dat boxje tot nu toe via de Afstandsbediening (AB) gebruikt hebt bij een andere receiver,
dan heb je de standen er toch al in opgeslagen zitten ?
en kan je toch (moet je misschien zelfs) met je AB buiten de dreambox om werken?
Dan hoef je dus niet in de dreambox de satelliet graden in te stellen.

Als je hem wel via de dreambox kunt aansturen, en als dat dan niet via usals kan,
ja dan zal je wel alle Satposities in de Dreambox moeten vast leggen.
Dan heb je ook de AB niet nodig voor de besturing.
sterker nog, dan kan (en mag) je die AB er zelfs niet bij gebruiken (volgens mij !).

Uiteindelijk is het altijd het apparaat dat de draaing regelt (de boekhouding voor de draaing) waarin je de satposities moet vast leggen.
Regel je de draaing in de dreambox via optie diseqc 1.2, dan moet je ze in de dreambox vastleggen, (of de dreambox ze dan alsnog in het kastje opslaat regelt hij dan zelf)
Kan het in de dreambox via Usals dan heeft de dreambox ze al en moet hij alleen nog jouw positie weten (lengte- en breedte-graad van jou woonplaats)

Moet je zoals in mijn voorbeeld in de Dreambox met keuze diseqc 1.0 of 1.1 werken (omdat de DB het kastje niet kan aansturen), dan regelt het extra kastje alles zelf en moet en de satposties dus in de software van het kastje opgeslagen worden.

skippy2646

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #5 on: December 03, 2008, 02:54:37 PM »
Als je schotel goed staat afgesteld
Ga je met de dreambox je positie goed zetten
Je ziet dan op de V-box waar hij heen gaat dus stap voor stap
Heb je de eerste  positie gevonden doe je store
En zo ga je verder ...tot je alle positiet hebt gestored op je V-box
Een afstands bediening heb ik daar nooit bij gehad
Wel een schotel met Actuator had ik

Menu Instellingen Service zoeken..

Als ik bij search in gaf vbox kwam ik ook nog wat leuke topic's tegen over de dreambox met v-box
misschien heb je daar nog iets aan

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #6 on: December 03, 2008, 07:38:52 PM »
de v- box instellen kan ik , er staan er nu ongeveer 6satellieten  in op store van mijn vroegere aansluiting met mijn topfield. Als die instellingen voldoende zijn ?
Het is de instellingen die ik moet maken in de dreambox , in het menu meerdere satellieten via motor.?
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #7 on: December 04, 2008, 08:54:48 PM »
dus, in de dreambox met ik gewoon ; vele satellieten via rotor nemen .
En dan 1 sat erin zetten op lnb 0 , dan doe ik er siruis 5' erin.
moet ik er de graden inzetten waar ik woon ?
de graden van de satellieten moet ik in de dream niet inzetten , ( daar voor heb ik de v-box ) de satellieten leg ik gewoon vast via store VB   op 1 siruis 5   ,   op   2  eutelsat       op   3  hotbird        op   4 astra 19,2    enz ..............
Moet ik diseqc 1 of 1.2 nemen ? ik denk 1.2 ? ( v-box werkt met de 2 soorten )
in de rotor instellingen van de dream moet ik niet zijn ( denk ik )
Morgen zou ik dat eens willen testen .
Ben ik juist tot nu ?????? :sad:
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

johank

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #8 on: December 04, 2008, 10:53:58 PM »
Als je de rotor/actuator bedient via de Vbox (en de AB van de Vbox)
en de satelliet vast legt in de vbox,
Dan doet de dreambox dus niets anders als kijken naar de door de vbox aangeboden satelliet.
Dan is het feit dat hij zelf ook nog zou proberen te zoeken via draaimenu overbodig en hinderlijk.
dus dan kies je disegq 1.0 of diseqc 1.1 bij 1 van de sats en laat je alle sats op de zelfde LNB nummer zitten. Die krijgen dan allemaal dezelfde waarden (diseqc, port enz) zoals het hoort bij een draaibaar systeem via een ontvanger.
Het verschil zit dus in de instelling 1.0 of 1.1, daardoor moet (en mag) dan de vbox het draaiwerk regelen en uitvoeren.

Als je alles via de Dreambox wilt sturen (als dat kan, {ik weet niet of dat kan en ook niet hoe})
dan moet je inderdaad voor diseqc 1.2 kiezen (of voor usals als die optie er is)
en ja dan moet je ook de graden er inzetten waar jij woont.
ook nu moeten alles Sats dezelfde LNB nummer hebben, zo werkt dat nu eenmaal op een digitale receiver met enkel een draaibaar systeem!
Gaat het dan via usals dan moet de afstemming op bv sirius kloppen en vindt de DB daarna zelf elke sat.
Gaat het via diseqc 1.2 dan moet je zelf elke sat vastleggen (zoeken en vastleggen).
de vbox doet dan nog steeds het werk maar de dreambox doet het regelen van het draaien.

simpel gezegd:
de Vbox is altijd de auto, alleen is in de ene optie de DB de chauffeur en in de andere optie is de Vbox zelf de chauffeur. En de chauffeur hoort het lijstje met de sat-posities te hebben.

Sorry als het nu nog niet duidelijk is, maar meer kan ik er ook niet van maken  :P
dan moeten we wachten op iemand die een vergelijkbare installatie heeft.

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #9 on: December 05, 2008, 04:17:13 PM »
zo , genoeg voor vandaag .
Ben al zeeer tevreden. :cool:   johan , skippy   :merci:
Gezocht op het forum hier en was nog iets tegen gekomen van Skippy : gewoon via het 2 de menu ( blauw ) de sats zoeken , opslaan in de dream en automatich slaat hij ze op in de v-box.
Als ik de zenders verzet draait hij automatisch , ik moet aan de v- box niet mee aankomen.Heb er nu al 10 satellieten ingezet + gescand.
Enkel als ik een sat moet gaan zoeken , vindt ik dat een beetje lastig .  tegen dat ik ze gevonden heb , ik weet dat de bern moet  0 zijn .  maar dat luk niet zo goed ik doe dat niet op de goede manier denk ik . :-?
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #10 on: December 05, 2008, 04:34:12 PM »
( moet ik iets meer aan duiden of zo bij het zoeken van de sat  ???
ik kijk op kingsat voor een goede transponder , voer alles in , moet ik iets meer aanvinken of zo  VB  inv ?   use bat ??? enz...
Zal iets klein zijn dat ik over het oog zie .als ik de rotor verdraai ,moet ik al heel veel draaien voor ik signaal verschil zie en de ber begint te veranderen.en dan heb ik terug een nieuw signaal maar weet ik niet welk ?
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

skippy2646

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #11 on: December 05, 2008, 04:47:36 PM »
Nee dat is niet zo moeilijk
je neemd de satelliet die het dichts bij je vorige staat

En doet het gewoon weer zoals je het bij alle vorige hebt gedaan
Als je schotel perfect staat....zie je ze vanzelf
Dus wat nu je probleem nog is snap ik niet goed
Je hebt er al tien gevonden
Ik kon van de turksat naar de hispasat
Het gaat goed met kleine stapjes  en gewoon even geduld hebben
geef de schotel de tijd om de zender te zien.....mits die niet gecodeerd is

Voor je verder gaat  zoeken naar de volgende satelliet geef je aan welke zender
die moet je dan ook kunnen zien.mits ongecodeerd

Offline davmalTopic starter

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 486
  • Country: 00
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #12 on: December 07, 2008, 07:15:06 PM »
zender ?   Ik doe gewoon : rotor istellingen   ,     blauw drukken volgende pagina      zoeken    en dan neem ik       handmatiche transpondescan           kijk op kingsat     geef de dichst bijgelegen sat op  met goede transponder gegevens .
En  doe met stapjes de schotel verder en weer terug tot de bern ongeveer 0 is , maar ik moet steeds de freqentie terug her invoeren , anders verandert mijn signaal niet , het blijft vast staan .
ik vindt de sats wel maar moet er zeer lang naar zoeken.
De oostkant is gedaan en op de westkant zit ik vast.
schotel staat goed , ik heb overal goed signaal , enkel weet ik niet welke signalen het zijn.
De laatse sat was 5 graden west Atlantickbird 3 deze heb ik .
de vorige 4 graden Asmos  vindt ik niet en de volgende 7 graden Nilesat ook niet.
En via signaall zoeken gaat het niet , dan begint de rotor te draaien en blokeert de dream , omdat de sat er nog niet instaat in de v-box.
Groetjes Davmal.
Dreambox 8000HD  500GB HDD Newnigma 2 , Dreambox7020SI HDD 120GB Gemini 4.60 , ,Digicorder HDMI telenet ,Visiosat BIG Bisat HD  6x lnb .

johank

  • Guest
Re: v-box instellen op een dreambox 500s
« Reply #13 on: December 07, 2008, 07:39:46 PM »
Quote
ik heb overal goed signaal , enkel weet ik niet welke signalen het zijn.
stel hem op een frequentie in die alleen op de gezovchte sat voorkomt, en bij voorkeur een met een FTA kanaal.
als je dan én signaal én beeld krijgt, weetje dat je goed zit.

maar zoals Skippy al zegt laat je rotor stapje voor stapje draaien, de ontvanger moet telkens even tijd hebben om het nieuwe signaal (of het ontbreken er van !) even te verwerken.
doe je dat niet stapje voor stapje,
dan kan je de gewenste sat zo maar voorbij gaan zonder dat je merkte dat er signaal was  <uitroep>

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  v-box instellen op een dreambox 500s
 

gfxgfx
gfx gfx