gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 09:36:53 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Vreemd probleem met strong quad lnb's
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Vreemd probleem met strong quad lnb's  (Read 1594 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Vreemd probleem met strong quad lnb's
« on: November 09, 2008, 09:37:13 PM »
vreemd, ik wil dus twee quad lnb's en twee duo lnb's installeren, en wil de quads uiteraard gebruiken voor astra 2 en astra 3.
Echter één lnb wil geen signaal geven op astra 3. Omdat mijn vrouw zat te kijken kon ik de lnb's niet verwisselen.
Dan een twin lnb op de plaats voor de astra 3 gezet, en de quad op de plaats van de astra 2, een andere twin op de plaats voor hotbird, en nu op alles beeld.
Zouden de twee quads elkaar misschien storen als ze te dicht bij elkaar staan?
Vreemd in elk geval, want de quad werkt op de drie andere satellieten, enkel en alleen niet op astra 3. :o

johank

  • Guest
Re: Vreemd probleem met strong quad lnb's
« Reply #1 on: November 09, 2008, 10:32:56 PM »
Een Duo LNB (2 koppen. 1 uitgang) heeft een ingebouwde switch, deze switch kan niet met andere switches samenwerken.
Dus kan deze LNB ook niet met andere LNBs samen achter een switch.
Een Duo LNB is dus niet met anderen te kombineren !

Een Twin LNB (1 kop, 2 uitgangen) heeft niet zo'n ingebouwde switch en kan daarom wel samen met andere LNBs achter een Switch werken.

En dat is dus eigenlijk de verklaring voor het probleem zoals jij het verwoord hebt.

nog even kort:
Je gebruikt een duo LNB om op 1 schotel 2 sats te ontvangen, en deze dan naar 1 receiver te sturen.
Een Twin LNB stuurt het signaal van 1 sat naar 2 receivers.

---

Toch kloppen er dan nog een paar dingen niet, het zouden dan vermoedeljk de Duos moeten zijn die geen beeld geven, 100% zeker ben ik daar niet van. zou kunen zijn dat de extra switch gewoon de Duo doorgeeft  (als je die 1 op 1 doorverbonden hebt) en de andere LNBs negeert.

Het kan dus zijn dat jij Twin LNBs bedoeld waar je Duo LNBs zegt.
Maar dan het het dus moeten werken.

Als dus het probleem bij de quad ligt, is de eerste gedacht dat eer een probleem is met het frequentie bereik van die Quad. Check de info van de qoud en vergelijk het frequentie bereik met de frequenties op Astra 3.

Echter waar jij al de begrippen Duo en Twin door elkaar gooit, heb ik het sterke vermoeden dat jij ook wel eens de begrippen  QUAD en QUATRO door elkaar kunt gooien.

Een Quad LNB (1 kop, 4 uitgangen) is feitelijk het dubbele van een twin LNB, hij geeft op elk uitgang het hele frequentie bereik, dus kan je hier telkens de hele sat ontvangen op elk van de 4 aangesloten receivers.

Een Quatro LNB ( Ook 1 kop en 4 uitgangen) is feitelijk een opgedeelde LNB, hij geeft op elk uitgang slechts een deel van het hele frequentie bereik,
op 1 uitgang Hoog Horizontaal, op 1 uitgang Hoog Verticaal,
op 1 uitgang Laag Horizontaal en op 1 uitgang Laag Verticaal.
Dus kan je hier slechts de hele sat ontvangen op (1 receiver) als je elk van de 4 uitgangen weer  via een switch op die receiver aansluit.

En als jij bv telkens bij je poging voor Astra 3 een van de beide Lage bereiken gekozen hebt, zal je inderdaad niets ontvangen hebben. (Op die lage zou je eigenlijk alleen de analoge kanalen kunnen ontvangen.
Bij de Hoge bereiken zou je dus wel teklens een deel ontvangen hebben.
Nogmaals, dat is ook afhankelijk van wat Astra 3 aanbiedt aan freqeunties.


Dus nogmaals, check de freqeuntie info van je LNBs  <uitroep>
 

Offline cablekillerTopic starter

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 813
Re: Vreemd probleem met strong quad lnb's
« Reply #2 on: November 16, 2008, 07:53:31 PM »
nee johan, ik ken wel degelijk het verschil tussen een quad en een quatro, ook ken ik het verschil tussen een duo en een twin.
Verkeerdelijk had ik het in mijn eerste post over een duo inplaats van over een twin lnb, waarvoor excuses voor het toch nogal grote dwaalspoor.
Het zijn dus wel degelijk (nu zien dat ik het weer niet fout schrijf) twee twin lnb's en twee quad lnb's.
de strong's zijn de quad lnb's.
Dus als ik nu één quad op astra 1 zet en de andere op astra 3, dan werkt deze op astra 3 niet.
op astra 1 blijft de andere dan wel werken.
doe ik nu niets aan al mijn diseqc instellingen op de dreambox, en ik verwissel de quad die op astra 3 staat met de twin van hotbird of astra 2 dan werkt alles, alleen was het de bedoeling om de quad voor astra 3 te gebruiken.
nog eens excuses voor het misverstand johan.
 8-) 8-)

johank

  • Guest
Re: Vreemd probleem met strong quad lnb's
« Reply #3 on: November 16, 2008, 10:55:25 PM »
Okay, duidelijk !

goed voor dat ik en mogelijke oplossing ga geven, eerst even duidelijk stellendat ik dit probleem zelf nog nooit heb meegemaakt, en ook nooit eerderr heb horen noemen of er voer gelzen heb.
daarnaast ben ik geen Dreambox expert.

Het wordt dus giswerk op basis van logica en een beetje kennis  :-o.
Maar ik kan het dus ook volledig mis hebben  <uitroep>

Okay, opstelling Twin met quad werkt en quad met twin werkt niet.

nu gaan we even nummeren Twin met uitgangen A en B, Quad met uitgangen 1 t/m 4
(kan best zijn dat het op de LNB behuizingen andersom staat, maakt niets uit het gaat om het voorbeeld  :-x)

Okay in de opstelling Twin met Quad
vindt de switch misschien bv eerst de A van de Twin (op positie/schakelstand 1)  en dan op derde positie de 1 van de Quad, en kan daar dan mee uit de voeten (let op op de derde positie omdat hij misschien van de Twin weet dat er nog een tweede uitgang is.

Dan zou bij de opstelling Quad met Twin
de switch de 1 van de quad op positie 1 vinden (geen probleem !) maar dan de A uitgang van de Twin pas op de vijfde positie. waar de diseqc instellingen hem nog op positie 3 verwachten.

Letwel ! Naar mijn weten zou het de switch koud moeten laten welke uitgang aan welke poort komt, en zou hij gewoon van 1,2, 3 enz moeten tellen.
Maar dat geeft op het eerste gezicht geen verklaring voor jouw Probleem. En ik weet ook niet welke switch jij gebruikt.

Dus mijn voorstel: probeer eens het "Onmogelijke"  :twisted:
en speel met de diseqc nummering, of nog beter sluit de A van Twin ook fisiek op inport 5 (als die er is!) aan. Baadt het niet, het schaadt ook niet en is gemakkelijk te proberen.

Werkt dit niet,
geef dan een in schema (in tekening of tekst) een overzicht van hoe het aangesloten is

Voorlopig is het (naast de "onmogelijke" oplossing) me even een raadsel.  :P

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Vreemd probleem met strong quad lnb's
 

gfxgfx
gfx gfx