gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 05:28:52 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  software om SIS kaart te lezen
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: software om SIS kaart te lezen  (Read 9338 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

johank

  • Guest
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #15 on: September 13, 2008, 03:15:03 PM »
Voor zover ik weet is er nog geen Nederlandse wetgeving en ook geen Europese wetgeving (dan wel regelgeving) die regelt dat alle medische gegevens van prive personen (normale burgers dus !) in 1
centraal Databestand opgeslagen mogen worden, dan wel dat dat zomaar buiten medeweten en goedkeuring van de personen aan diverse diensten en bestanden gekoppeld mag worden.

Dus officieel is het nog steeds zo dat de huisarts een eigen bestand heeft, dat hij dit ook mag opslaan (als backup maar ook als dossier) bij de huisartsenorganisatie waar hij is bij aangesloten.
Als nu jouw apotheek oo bij diezelfde huisartsenorganisatie is aangesloten, dan kan de Apotheek (terwille van betere samenwerking tussen huisarts en apotheek) ook in dat dossier kijken.
Nogmaals, zover ik weet is daar nog geen wet/regelgeving voor maar wordt het "gedoogt" tot dat de wetgeving er is.

Het kan en mag dus niet zo zijn dat een apotheek in Groningen een dossier in kan kijken in het databestand van een huisartsenorganistie in bv. Limburg.

In Nederland hebben wij dus een pasje van de zorgverzekering, met dat pasje kan elke medische organisatie zien hoe het gesteld is met de zorg-zekerheid (m.a.w of je wel en ook wel voldoende verzekerd bent)
Dat is dus feitelijk een puur financieel gegeven.


Ik weet dat in België men met sommig wet- en regelgeving voorloopt op Nederland, maar juist op dit vlak dient de regelgeving conform de Europese Wet- en regelgeving te zijn.

Als de SIS-kaart enkel de k*y tot een database zou zijn, dan ben jij als keyhouder ook in het recht om alles waartoe de k*y toegang geeft in te zien (Europese regelgeving op het gebied van toeggang tot en beheer van informatie), zelfs als dat gegevens van een ander zijn !
Ik denk dat dus zonder meer duidelijk is dat een Sis-kaart niet enkel of zomaar een k*y tot een data-base is. Want dat zou in strijd zijn met de privacy-berscherming op medische gegevens.

Op een SIS-kaart staan echter ook meer gegevens dan enkel een eventuele k*y (en wel vooral medische gegevens) anders zou je die er niet met een PC programma af kunnen lezen.
En anders had je de k*y (of een extra code voor het gebruik van de SISkaart) wel op papier gekregen en niet op een pasje.
Want als de SIS-kaart wel enekel een k*y is dan kan ieder ander ongemachtigd alles inzien die toevallig jouw kaart in handen krijgt.
En ook dat is in strijd met de wet- en regelgeving op het gebied  van persoonsgegeven bescherming en in het bijzonder op het gebeid van veiligheid en bescherming van medische gegevens.


En natuurlijk kan ik zo flauw zijn om te zeggen in België is alles mogelijk.
Maar veel van dit soort dingen zijn in België juist goed geregeld (vaak beter als in Nederland !)
dus lijkt het mij sterk dat ze juist hiermee falikant mis zouden zitten.

Dus of de SIS-kaart is wat bij ons de pas van de Zorgverzekeraar is:
Enkel jouw persoonsgegevens zoals naam, adres, woonplaats, telefoon en sociaal indentificatie nummer,
daarbij  naam/adress enz van huisarts en eventueel van apotheek,
en naam van zorgverzekering en pasnummer
En dus geen key tot 1 groot centraal Databestand

Of de SIS-kaart is de drager van Jouw persoonlijke en medische gegevens,
met mogelijkerwijze koppeling naar jouw dossier bij jouw huisarts en/of de huisartsenorganisatie waar hij bij aangesloten is.
Maar ook dan mag het geen key zijn tot 1 groot centraal databestand.

En ook dan kan een ziekenhuis in Amsterdam niet zien waarvoor jij in een ziekenhuis in Groninegn behandeld bent.

Offline BaseSat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 885
    • Gateway to the Damage-Web private home Network
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #16 on: September 13, 2008, 04:34:57 PM »
zit dit topic even te lezen...
Maar vind het maar een raar iets heb 2 maten Nederlands die komen er bij verschillende fabrieken niet op!! ivm niet hebben SIS kaart! Wel CZ kaart Nederlands maar dat snappen die belgen dan weer niet.

En ze zeggen europa waarom dan niet overal hetzelfde gaat om gezondheid en dat vind ik persoonlijk 1 van de belangrijkste punten..


Groetjes Sven
Dreambox 7020 S + 160 GB HD + DVD/RW player
Dreambox 800 + 200 GB HD
Dreambox 8000 + 500 GB HD &
Humax 5400

johank

  • Guest
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #17 on: September 13, 2008, 05:09:02 PM »
't Is precies wat ik aangeef,
Er is  op dit kaart gebied SIS dan wel CZ of andere kaart nog geen 1-duidige norm en regel vast gesteld door de EU (voor zover ik weet),
en dus kan het per land verschillen.

Wat wel overeind blijft is de EU wet- en regelgeving op bescherming persoons gegevens (en dus ook medische gegevens).

En zeker is gezondheid  1 van de belangrijkste punten,
maar goede regelgeving maken en die dan ook in overeenstemming krijgen met landen en grote verzekeraars enz is nog niet zo gemakkelijk.

En ja veel Europarlementariers, zaten daar hun pre-pensioen te vieren, dus gebeurde er ook niet veel.

Offline BaseSat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 885
    • Gateway to the Damage-Web private home Network
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #18 on: September 13, 2008, 06:30:58 PM »
Klopt Johan k

en dat vind ik de ellende we betalen er zat voor!! ivm verzekeringen en dan geen Europees iets 
vind het schandalig maar goed is mijn wening

Dreambox 7020 S + 160 GB HD + DVD/RW player
Dreambox 800 + 200 GB HD
Dreambox 8000 + 500 GB HD &
Humax 5400

johank

  • Guest
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #19 on: September 13, 2008, 07:52:48 PM »
Regels die burgers in de weg zitten schijnen sneller klaar te kunnen zijn als regels die burgers moeten helpen.

En ja dat is schandalig maar niet nieuw voor politici  :D

Offline GuikeTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #20 on: September 14, 2008, 02:44:57 AM »
Jef , het systeem is bijna 1 jaar gewijzigt hoor.
Vroeger moest je bij de arts je SIS kaart niet geven , en bij de apotheek of in het hospitaal of mutualiteit wel , deze hadden dan ID kaartlezer die verbonden was met de computer en waar de apotheek alleen maar de gegevens kon zien van de medicatie die je nam, in het hospitaal zagen ze alleen je medisch verleden , en in de mutualiteit zag men allen je resivnummer en code van gerechtigde.
Nu is dat totaal anders , nu word dezelfde SISkaart zowel bij de arts als bij de apotheek als in het hospitaal in hetzelfde apparaat gestoken alwaar je normaal je bankkaart insteekt , de apotheek ziet nu welke medische problemen je hebt, waarbij hij kan oordelen of de medicatie die je komt halen (voorgeschreven door een arts of niet) wel geschikt zijn in combinatie met de andere medicatie en medische kwalen (zo zal een apotheek zien dat je maagpatient bent en zal hij kijken of het medecament niet te agresief reageert met je andere medicaties of schadelijk is voor je maag.
Een dokter ziet nu ook via deze kaart de hoeveelheid en tijd van aankoop van medicatie , alsook medicatie die niet voorgeschreven zijn die je aangekocht hebt en die eventueel aanlijding kunnen geven van een nieuw ziektesimptoom (door bijvoorbeeld teveel pijnstillers in een korte tijd te hebben genomen dat je maagkrampen krijgt.
De mutualiteiten darenboven blijven maar een gedeelte zien , maar de controle arts van de mutualiteit ziet dan terug volledig je medisch bestand door je kaart.
Nu is het ook 1 jaar dat Belgie de maximumfactuur in voege heeft gebracht en dit voor mensen met een laag inkomen en te hoge medische kosten.
Wat is dat maximumfactuur ??? iemand die zijn  inkomen minder dan 15.144,56 is mag maar maximum 450 euro remgeld betalen aan dokter,apotheek en hospitaal samen , is de het remgeld hoger dan 450 euro , dan krijgt de patient alle overige remgelden automatisch terugbetaald tot het einde van het jaar , om zo terug te herbeginnen vanaf 1 januari met een nieuwe start.
Daarom hebben de apotheken nu ook je kaart nodig als je zo gewoon achter een medicatie gaat (siroopje voor de hoest, asprootje voor de hoofdpijn enz....) die aankopen tellen nu ook mee bij het remgeld en zit in de maximumfactuur.
Ik ging vroeger naar het Gentse Jan Palfijn ziekenhuis omdat ik er dichter bijwoonde, nu ben ik 3 jaar verhuist en woon ik aan het Gentse Universitair Ziekenhuis en ga ik daar , maar via mijn kaart zagen ze welke operatie ik al heb gehad, welke onderzoeken en op welke datems deze zijn gebeurd enz....
Daarom vroeg ik mij eigenlijk af wat er eigenlijk op die kaart stond en hoe dat werkte , en waarom wij zelf daar geen inzage in hebben , net als de inzage die we hebben in onze bankrekening via de computer.
Er bestond een programma (SISPUBLIC) van duitse makelarij , maar dit programma is reeds 1 jaar uit de handel , naar verluid om reden dat er te weinig interesse naar was en dat de aankoop te duur was naar gelang de werking en wat men kon zien.
Tja is een hele boterham , maar roept allemaal vragen op gezien die SISkaart in 2011 zou verdwijnen en geintegreerd worden in de nieuwe europese identiteitskaarten, alwaar bankkaart, SISkaart en identiteitskaart één en dezelfde kaart zou worden.
De vraag is dan , als vele gegevens op je kaart staan zoals rijverbod  , medische gegevens en bankgegevens , hoe veilig gaat die kaart dan zijn en hoelang alvorens deze gekraakt worden of per toeval (door een computerdefect -is al veel gebeurd in belgsiche banken) in het openbaar komt???
Mischien lijk ik een zwartkijker of pessimist , maar schuilt er geen reden achter het pessimisme als men ziet dat bankaarten, identiteitskaarten zomaar gecopieerd worden zonder men het weet , ook al beweerden men dat het niet zou kunnen.

Mischien is dit niet toepasselijk hier (of wel voor de software) en is dit eens een nadenkertje.

Groetjes
Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
  Groetjes van Jef

Offline GuikeTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #22 on: September 14, 2008, 11:41:28 AM »
Tja Jef,

Ik begrijp je ongeloof al te goed , en klopt het FGOV beschrijft de SISkaart met de aard en doel van gebruik (dat had ik reeds lang gelezen ).
Zij beschrijven ook de nieuwe ID kaarten en je kan gratis een progje downloaden op deze site om je ID kaart te lezen (in beperkte mate !!) alsook kan je daar gratis een ID kaartlezer aanvragen type ACR38 om thuis aan je pc aan te sluiten.
Ik had aan het FGOV gevraagt of het mogelijk was een progje ter downloading te stellen op hun site voor ook de SISkaart te lezen met dezelfde kaartlezer die je gratis kon krijgen, en heb er nooit geen antwoord op gekregen.
Administratief word alles mooi en vlekkeloos beschreven, maar ik konstateer dat de werkelijkheid totaal anders is.
Tot 1 jaar geleden wist ik ook van niet beter, maar toen ze het systeem veranderde en dat je uw SISkaart niet meer in een apparte kaartlezer moest steken maar wel in een algemene kaartlezer voor bankverichtingen , en ik mijn naam en adres verscheen op het schermpje in plaats van de melding dat ik mijn geheime code moest intijpen , stond ik wel wat verbaasd.
Ik heb de laatste drie jaar veel te maken gehad met medische onderzoeken, dokters en ziekenhuis bezoeken, en ja , mijn inkomen is niet zoals het is alwaar ik verlede jaar een aanvraag deet voor de maximumfactuur en bekwam.
Men rade mij dan wel aan om steeds de SISkaart bij de hand te hebben bij ieder bezoek bij de dokter of apotheek , waarbij iedere uitgave op medisch vlak telde voor het berekenen van de terugbetaling.
In februari dit jaar zat ik al ruim boven de maximum normen en kreeg ik steeds alles terug van de mutualiteit wat ik anders zuiver uit eigen zak moest betalen.
Ik ben dit jaar plots opgenomen in het UZ via de spoed, twee dagen na mijn opname kreeg ik een schrijven van de mutualiteit dat ze wisten dat ik opgenomen was, en gaven mij richtlijnen wat ik moest doen om niet bedot te worden.
Belangrijkste richtlijn was "maak duidelijk de keuze tussen een conventionele arts (een arts die volgens de wettelijke tarieven werkt) en een niet conventionele arts ( een arts die meer vraagt dan de normale tarieven).
Bij problemen of twijfel kon men met de factuur en de SISkaart naar de mutualiteit gaan, en deze zouden dan bekijken of je ongevraagd een teveel hebt betaald of werd aangerekend.
Van toen af heb ik de uitleg op de FGOV site in twijfel getrokken , en heb ik mijn twijfels doorgemailt.
Het antwoord was, De SISkaart is gemaakt voor de basisinformatie die zijn voorgeschreven , niets sluit uit dat op die kaart andere informatie geplaatst word buiten de basisinformatie, gezien de chip ruimte genoeg heeft boven de basisinformatie.
Afhankelijk van de noodzaak en preventive voorzorg, kunnen er in de kaart gegevens opgeslagen worden (onder de vorm van codekeys) die van belang kunnen zijn bij dringende interventie bvb als men naar het buitenland gaat en daar dringende medische zorg nodig heeft.
De dienstverlener is niet verplicht bijkomende informatie op de SISkaart te zetten , maar is een betere en snellere communicatie middel tussen verschillende dienstverleners.
Daarom wou ik nu een echt weten wat er juist op die kaart stond , waarom die SISkaart zo belangrijk was en waarom de inhoud niet vrij kan bekenen worden als het maar alleen gaat over naam, adres, status , en verzekerde rechthebbende of niet.
Als dat alleen maar te bekijken is waarom die geheimzinnigheid ???
Het is pas als je veel in aanraking komt met dit systeem dat je het merkt en vragen begint te stellen.

Ga zelf eens naar de mutualiteit en stel daarover eens de vraag, ook bij de apotheek enz... dan zal je het zelf zien.

Beter kan ik het niet uitleggen, maar stel vast dat vele dingen in Belgie niet gebeurd volgens de voorgeschreven normen .

Groetjes
Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #23 on: September 14, 2008, 11:51:09 AM »
Bij een volgend bezoek aan één van die gangsters ga ik die eens aan de tand voelen  :police:
 :)  :-x
  Groetjes van Jef

Offline GuikeTopic starter

  • V.I.P Member
  • ****
  • Posts: 184
  • LUXSAT is de beste !!
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #24 on: November 19, 2008, 02:04:31 AM »
Hallo Jef,

Ik weet niet of je al iets meer vernomen hebt over die SIS kaart, is mij al redelijk gelukt en ben veel aan de weet gekomen.
Door de mutualiteit onder druk te zetten heb ik nu de toestemming gekregen om via mijn computer en met mijn kaartlezer en sis-kaart, grotendeels van mijn gegevens te bekijken op de centrale computer.
Tuurlijk kan ik er zomaar niet in en heb ik een speciale inlog en paswoord gekregen !!
Wat kan ik nu zien :
A: naam , voornaam , adres , geboorte , burgerlijke staat , met wie , en het aantal kinderen met naam en hun andere gegevens.
B: Alle bezoeken met datum , uur, en kostpijs die ik betaald heb en wat de mutualiteit betaald heeft , alsook wat ik heb terug gekregen van de mutualiteit , van dokters en hospitalisatie.
C: momentele prestatie (stond bij mij nog als bediende en moest invalide zijn wat ik gemeld heb en nu verandert is)
D: Codes die verwijzen naar de medische problemen die je hebt (alsook een code die naar het medisch probleem verwijst alwaar men als risico patient aanschouwd word).

Ik heb je eerder verteld dat ik naar een huisartsen praktijk gaa alwaar er 5 artsen zitten, toen ik met die gegevens bij de onderverantwoordelijke ging en uitleg vroeg over deze codes, en meer uitleg vroeg over het systeem van syskaart, kreeg ik een negatief antwoord (beroepsgeheim).
Nadat de Hoofdverantwoordelijke (en tevens mijn vaste huisarts) uit verlof kwam, ben ik bij hem gegaan en heb ik alles herhaald , deze heeft me dan uiteindelijk toch alles zien.
Het gaat namelijk over een algemene centrale computer alwaar de totale medische sector alle gegevens van de patient opgeslagen word , zelfs dingen waarvan ik verschoot doordat ik deze gegevens wel erg ver in de privecie ging zoals, of je dronk, rookt, verstandhouding tussen man,vrouw en kinderen, heeft de man en vrouw sex ja of nee en om welke redenen , karakterschets (agresief of zachtaardig of gevoelig karakter enz....)
Ook staat er vermeld welke medicaties je neemt, de hoeveelheid per dag,hoeveelheid er in de verpakking zit en de periode wanneer je vermelde medicatie hebt aangekocht.
Om kort te zijn vind men er alles terug wat men van jou aan de weet is gekomen tijdens een bezoek bij een arts.ook al zijn er dingen die je al lachend hebt gezegd (voorbeeld: ik en mijn vrouw durfden noal eens een grapje maken als we samen bij de dokter gingen en als het een jonge vrouwelijke dokter was dierf ik eens zeggen echt prettig gevoel nog eens zo een jong mooi meisje die aan je lichaam komt, waarop mijn vrouw dan schetsend zei zeveraar wat zoud ge doen met zo een jong meiske hebt al moeite om mij te onderhouden ouwe bok) , wel in mijn gegevens staat (jaloerse echtgenote).

Ik heb dit laten verwijderen en heb afgesproken met mijn vrouw dat we voortaan wat ernstiger gaan zijn als we naar de dokter gaan want dat alles in de computer komt en heb het haar getoont, zij was ook verschoten toen ze het zag.

Je ziet maar hé, echt jef ik zit niet te liegen en wil je gerust mijn adres geven dat je mag komen kijken naar de bewijzen want heb het deels af laten drukken.

Voortaan let ik op want nu weet ik wat de SIS-kaart juist is , een sleutel van de centrale computer alwaar alles over jou vermeld staat.

Ik ben tevreden dat ik al zo ver zit, en overweeg nu met een advocaat om tegen dat systeem in verzet te gaan gezien ik van oordeel ben dat het verder gaat dan gewoon medische gegevens verzamelen.

Als je wil kan ik er jou persoonlijk eens over spreken via foon of eigen persoon , om dit geloofwaardig te bewijzen.

Groetjes

Guike
Ik leer graag bij !! wat ik geleerd heb geef ik graag door , zo leren we allen wat

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: software om SIS kaart te lezen
« Reply #25 on: November 19, 2008, 09:32:14 AM »
Eigenlijk weet ik niet zo best wat ik er moet over denken en echt ik geloof je wel hoor maar kreeg volledig tegenstrijdige info van mijn Dokter aan wie ik de vraag stelde
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat die dokter mij ook maar iets wijs maakt  :P
 <Jammer> dat het allemaal zo moet gaan
  Groetjes van Jef

LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  software om SIS kaart te lezen
 

gfxgfx
gfx gfx