gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Openvix-6.5.003 (update) 24-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72189 Posts in 11150 Topics by 6359 Members - Latest Member: enbaldric April 25, 2024, 08:51:50 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?  (Read 8650 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DutchMidiMan

  • Guest
110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« on: April 29, 2008, 02:54:17 AM »
GoedenSat allemaal!

Heb een ervaringsvraagje;

"mijn" installateur wenst liever geen draaibare schotel (110 cm Triax met Moteck SG-2100A op mijn schoorsteen (op het dak) te monteren, want het is lastig, heel bewerkelijk, moeilijk en ook gevaarlijk voor hem.
(en natuurlijk windgevoeligheid)
Hij zal 50 euro per uur gaan rekenen.

Mijn vraag;
Heeft iemand ervaring met bovenstaande schotel + motor ervaring met een zogenoemde tegelvoet?
Is dat een serieus alternatief ?
Zo ja, wat zijn de nadelen?

Ik heb ook een garage (plat dak) en tuin bij mijn huis, dus een tegelvoet is snel geplaatst wat dat betreft.
En natuurlijk gemakkelijk te servicen ;-)

Bij voorbaat dank voor alle reacties!

Offline BaseSat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 885
    • Gateway to the Damage-Web private home Network
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #1 on: April 29, 2008, 07:52:06 AM »
Heb hier een tegel voet maar dan met een visiosat, moet zeggen heb er nog nooit problemen mee gehad maar die vangt iets minder wind als 110 schotel. Bij mij zelf liggen er 4 tegels op en hoop met kasseien en ook op plat dak garage. Is gewoon makkelijk daar neerzetten en ook als er wat mee is je kan er zo bij. over het algemeen hoef je er niet bij voor service als ie goed staat blijft ie goed staan.

Groetjes Sven
Dreambox 7020 S + 160 GB HD + DVD/RW player
Dreambox 800 + 200 GB HD
Dreambox 8000 + 500 GB HD &
Humax 5400

madmax_2000

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #2 on: April 29, 2008, 08:05:05 AM »
Een familielid van mij heeft al jaren een 120 cm draaibaar met een tegelvoet op zn platte schuurdak staan,
werkt perfect  :cool:

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #3 on: April 29, 2008, 08:15:17 AM »
Ook ik heb op één van de locaties een 120 staan op een tegel voet , deze is buiten de tegels nog extra verzwaard met bouw blokken .
Tot op heden heb ik er toch al enkele jaren geen problemen mee gehad  :-x   
  Groetjes van Jef

DutchMidiMan

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #4 on: April 29, 2008, 01:52:14 PM »
Dank,  :merci: voor alle reacties!

Het is duidelijk, tegelvoet is een prima alternatief t.o.v. op grote(re) hoogte monteren op een schoorsteen.

Nu moet ik alleen uitvinden hoe het zit met mijn vrij zicht.
Daar zag ik een ander (ouder) topic over, dus dat ff doorlezen.

 <love lux>

 <The Members>

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #5 on: April 29, 2008, 08:02:18 PM »
Je hebt 2 types tegelvoeten:

4x 30cm x 30 cm

of

4x 60 cm x 40 cm

Bij de laatste heeft de schotel nog meer steun, niet alleen door het gewicht van de grotere

tegels maar ook door het grotere draagoppervlak.

Daarnaast wordt het totale gewicht beter verspreid over je platdak.  8-)

Let op: Leg onder de tegelvoet wel iets van rubber zodat bij warm weer

de tegelvoet niet in je dakleer ( in Belgisch heet dit: roofing ) gaat branden.  :police:  :police:

Daarnaast kan het water beter wegvloeien.

DutchMidiMan

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #6 on: April 30, 2008, 01:47:38 AM »
Bedankt El Bandito :cool:

Helaas heeft "mijn" schotelleverancier alleen 4 x 30 cm x 30 cm.
Zal ze eens vragen of ze ook 4 x 60 cm x 40 cm kunnen leveren, anders ga ik eens op zoek lokaal.

Ook bedankt voor de tip van de rubbere mat, daar had ik zeker niet aan gedacht, tot dat het te laat zou zijn!

Nu maar wachten op "mijn" schotelleverancier, die wenst alleen te installeren als de DM 7025 + voorzien is van de orginele software, ook al verkopen ze de nodige zaken die m.i. de orginele software niet ondersteund.  :o  <Jammer>  :D

Maar ik begrijp hun "keuze" wel, ze zijn ook CD dealer, etc, etc.

Naast dit geweldige forum (had ik al aangegeven dat  <love lux>:-o ), vindt ik veel "alternatieve" software voor de DM 7025 +, en ik kan inderdaad niet verwachten dat ze een werkende schotel installatie afleveren als de software een "glitch" heeft.

Nou ja, kan ik mij ondertussen verdiepen in de DB world, I must be Dreaming ....  :-o

WOIIFTM

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #7 on: April 30, 2008, 04:07:42 AM »


Let op: Leg onder de tegelvoet wel iets van rubber zodat bij warm weer

de tegelvoet niet in je dakleer ( in Belgisch heet dit: roofing ) gaat branden.  :police:  :police:

Daarnaast kan het water beter wegvloeien.
Ik gebruik daarvoor rubberen terrastegels (dals) verkocht bij oa. Gamma. 40 bij 40 cm en ongeveer 4 cm dik. Onderaan voorzien van noppen zodat het water inderdaad beter wegvloeit. Mijn Wavefrontier T90 staat ook op een terrasvoet op de roofing (met voldoende balast) en heeft tot nu toe alle stormen zonder probleem (en bewegen) doorstaan.

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21497
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #8 on: April 30, 2008, 08:02:07 AM »
Quote
Nu maar wachten op "mijn" schotel leverancier, die wenst alleen te installeren als de DM 7025 + voorzien is van de orginele software
Quote
Nu ik kan U vertellen dat die schotel leverancier bij mij geen voet op het dak zou zetten en ik mij wel tot iemand anders zo wenden .
Als de schotel juist staat is het nog geen minuut werk om de juiste gegevens in de box te plaatsen .
Let wel op en zijt zeker dat die enkel een motor plaatst die Usuals ondersteund zodat enkel door het invoeren van deze gegevens alle satellieten vanzelf naar hun positie draaien en dat niet elke satelliet afzonderlijk moet ingesteld worden
Waar haalt die het in zijn hoofd en het recht te bepalen wat U op Uw Box hebt staan  :sad: U vraagt toch maar gewoon die schotel te plaatsen . Ik durf met zulke praktijken ook niet te denken wat die daar gaat voor vragen  :P
 :-x
  Groetjes van Jef

DutchMidiMan

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #9 on: April 30, 2008, 07:33:43 PM »
Bedankt allemaal voor de goede, en vooral goude, tips!
 :-) stuk voor stuk!

Ik vind het ook wel  <Jammer> wat "mijn" installateur allemaal stelt, maar ja, ik ben nog te onervaren om zelf nu ff snel een schotel te installeren.

Zeker nu ik met vlakschotels aan de slag ga (ander onderwerp, heb ik al vragen over gesteld).

Maar, met dit geweldige forum (heb ik al aangegeven  <love lux>?) begint het zo langzamerhand heel doenlijk het zelf allemaal te gaan proberen.

Mijn lijstje van benodigde delen;
- vlakschotel of twee vlakschotels (maar welke, zie mijn andere vraag)
- tegelvoet
- rubberen mat/tegels
- coax-kabel
- f-connectoren
- platte doorvoer-coax voor raam.

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #10 on: April 30, 2008, 09:34:52 PM »
waarom nu vlakschotels  :sad:

geld teveel soms want dan kan ik je daar ook wel vanaf helpen hoor  <dans>

"normale schotel" is toch een stuk beter met slechtere weersomstandigheden en tevens met een beetje goede uitleg zo geplaatst

coax H125 van Belden is natuurlijk gewoon goed met als het even kan watervaste Fconnectoren opgeknepen voor buiten

die kabel voor door het kozijn laten vervallen omdat dit geen bevordering is voor de kwaliteit van je signaal, mooie kwaliteitskabel gebruiken en dan de hele kwaliteit te niet doen door zo'n kozijngeval  :P

veel informeren dan kom je zeker tot een mooie set die kwalitatief zeer goed is  :cool:

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #11 on: April 30, 2008, 11:00:24 PM »

Maar het plaatsen van een "normale" schotel is alhier een moeilijke zaak, dus vandaar, vlakschotel.



DutchMidiMan

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #12 on: April 30, 2008, 11:38:50 PM »
@dwaas; zoals El Bandito al aangeeft, is het niet mogelijk een schotelantenne te plaatsen, helaas.
Welstandsnota, vergunningen, lokatie, etc.

Had het ook graag anders gezien, maar regels zijn nu eenmaal regels.

Dus een zogenoemde "raamdoorvoer platte coax" is niet aan te bevelen?
Boren is namelijk ook heel moeilijk, ook weer regeltjes.

En uiteraard inderdaad Belden H125 kabel, waarschijnlijk de grondkabel omdat ik een groot gedeelte onder/in de grond ga.

Al met al wordt het inderdaad een duur plaatje, maar ja, de keuze is nu eenmaal gemaakt.

Zaterdag hoop ik de vlakschotels te halen, althans als ik reacties van eventuele gebruikers mag vernenen, anders moet ik afgaan op advies van "mijn" installateur. Die, zover ik het kan beoordelen, wel eerlijk is.

Maar ik hoor graag altijd de mening van meerdere voordat ik een keuze maak.

Bedankt tot zover, waardeer ik zeer!


Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #13 on: May 02, 2008, 03:10:45 PM »
kabel onder de grond is geen probleem natuurlijk maar leg hem netjes in een mantelbuisje voor de zekerheid  :cool:

tja als niets mag dan is natuurlijk de vensterdoorvoer een alternatief om te gebruiken maar ik zelf probeer het altijd te voorkomen  :-x

DutchMidiMan

  • Guest
Re: 110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
« Reply #14 on: May 02, 2008, 08:26:57 PM »
@ dwaas; bedankt!

Ben er nog niet helemaal uit of ik de kabel echt in de grond ga doen, of gewoon over de tuin laat lopen.

De 110 cm draaibaar is helaas niet mogelijk, de tegelvoet kan dat niet hebben qua afmetingen en de motor wijst naar beneden.
Extra paal aan de tegelvoet schijnt ook geen optie te zijn.
En dan natuurlijk de hoge(re) windgevoeligheid van 110 cm.

Het zal dus een 88 cm schotel worden in de tuin, wellicht een transparante schotel van 80 cm op het garage-dak of anders toch de SelfSat's.

Als ik de zonne-truuk neem (= om 12:45 GMT+1, dus op deze datum/wintertijd @ 11:45 uur, waar de zon staat) lijkt het er op dat ik prima "zicht" heb, zo op het oog.

Iemand nog met ervaringen van transparante schotels?

Las wel dat vlakschotels wat meer gevoelig zijn voor regen (water op de schotel) en de invloed daar van.

- Keuze SelfSat H10D2 (of Neovia VH-200 Twin);
Voordeel: kan gemonteerd worden op tegelvoet en op het garage-dak geplaatst worden, en ook nog draaibaar.
Ook minder windgevoelig dan "normale" schotel.
Nadeel: prijs en de equivalentie van een 60/70 cm schotel. Ook gevoeliger voor regen.

- Keuze 80 cm transparant;
Voordeel: kan gemonteerd worden op tegelvoet en op het garage-dak geplaatst worden, en ook nog draaibaar.
Nadeel: kleiner dan 110 cm en 88 cm "normale" schotel dus minder signaal.

- Keuze 88 cm "normale" Triax schotel;
Voordeel: kan gemonteerd worden op tegelvoet en (na vergunning) op garage-dak geplaatst worden, en ook nog draaibaar.
Nadeel: vergunning, dan alleen schotel in de tuin.

- Keuze 110 cm schotel;
Voordeel: waarschijnlijk prima signaal, kan ook draaibaar gemaakt worden.
Nadeel: vergunning, dan alleen schotel in de tuin.
Kan niet op tegelvoet gemonteerd worden.


Keuzes, keuzes, keuzes, vandaar dat ik blij ben met dit forum, je leert heel veel, vooral van de ervaringen en deskundigheid van anderen.

Het mooiste is natuurlijk het allemaal ff te proberen, maar dat lijkt mij wat lastig.

Ik zie uit naar de op- en aanmerkingen!

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  110 cm draaibaar - toch maar tegelvoet?
 

gfxgfx
gfx gfx