gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 17, 2024, 01:37:02 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  uitrichten schotel
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: uitrichten schotel  (Read 5145 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edjes

  • Guest
uitrichten schotel
« on: March 22, 2008, 12:27:21 PM »
Hier nog ff een vraagje  (waarschijnlijk de laatste, als het nou niet lukt moet de profesionele monteur er maar bij komen)

diseqc motor geinstalleerd en schotel uitgericht, instellingen in dm7025 ingesteld, hij vind elke sat. maar op de astra heb ik van canal digitaal alleen rtl, discovery en eurosport (dus geen sbs, ned 123 enz.)
Is dat een fijnafstellings probleem?
Er staat wel een boom in de buurt maar rtl doet het redelijk goed (beetje ruis) en de andere zenders van de astra ook.
Hij vindt 1090 zenders op de astra.

Het probleem wat ik heb met het beter afstellen is dat m'n satfinder helemaal uitslaat zelfs al ik het dB knopje naar nul terug draai. (misschien stuk)

tot nu toe heb ik al heel veel aan jullie tips gehad dus laat jullie wijsheid nog maar eens gelden.....

bvd..   :Thanks: :Thanks: :Thanks:

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: uitrichten schotel
« Reply #1 on: March 22, 2008, 03:59:26 PM »
Vind de DB de sat's automatisch dmv Usals of moet je de schotel

handmatig corrigeren ?

Hoeveel BER heb je als je afstemd op de zender SBS6 en wat is je signaal kwaliteit.

Als je de schotel afsteld, dan doe je toch maar op 1 sat namelijk op Sirius 5 oost ?

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #2 on: March 22, 2008, 05:44:37 PM »
De db vind alle schotels zelf, het motortje heeft goto x, dat is hetzelfde als usals geloof ik.
Ik heb de schotel precies op het zuiden gericht en de juiste graden verdeling op de motor en schotel ingesteld.  (dus niet op een satelliet)
Toen de boel aangesloten en in de db ingesteld waar ik woon.
toen op handmatig zoeken op de astra 19.2 O en zoeken op 1 transponder naar zoeken op 1 satelliet ingesteld.
Vervolgens vindt ie een zootje zenders en als ik rtl4 selecteer  dan krijg ik beeld snr op 6.2  agc 82% ber schommeld tussen 1150 en 1750.
Op pr*miere is het signaal iets sterker en zit de BER rond de 350
CNN int SNR 8.5 BER 50
Op een heleboel andere kanalen zit de BER soms wel boven de 10000 en blijft het dus zwart
Hispasat doen sommige kanalen het ook BER rond de 1000
enkele kanalen die niet open gaan staat de BER op 0 en signaal ook prima

Thor2 1W doen ook een aantal kanalen het en de rest weer niet
andere satellieten heb ik nog niet geprobeerd

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: uitrichten schotel
« Reply #3 on: March 22, 2008, 06:29:20 PM »
Heb je al eens een complete zenderlijst in de DB gezet ?

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #4 on: March 22, 2008, 06:40:41 PM »
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb wel eens een zenderlijst van pet123 er op gehad , die heb ik weer gewist.
Hier voor had ik een schotel alleen op de astra staan dus die hele lijst had ik niks aan.
Ook heb ik per ongeluk op automatisch zoeken geklikt en toen ging de db sat voor sat zoeken maar dat heb ik afgebroken

johank

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #5 on: March 22, 2008, 10:06:34 PM »
Okay,

je ontvanger heeft een lijst met Satellieten en info over die Satellieten, zols bv op welke positie ze staan.

vervolgens heeft je ontvanger een lijst (kan ook bij de Satlijst in zitten, hangt van ontvanger af)
met de transponders (frequenties) van die Sats, met de info die daar bij hoort, bv op welke sat, welke pids (Audio,video enz)

En dan heeft je ontvanger nog een lijst met kanalen/zenders, met de daarbij behorende info. bv naam van de zender, op welke frequentie, naam, welke provider enz.
Hierin staan als het gooed is alle kanalen die op de door jou gescande Sats zitten.

Bij deze lijsten horen koppelingen (verbindigen), zonder koppelingen werkt het niet.

Als je ontvanger tijdens een scan de frequentie "12345" leest en daar de zender kokosnoot vindt, dan moet hij dus die zender aan die frequentie kunnen koppelen, kan hij dat niet (bv omdat die frequentie niet in de Transponderlijst (van die Satelliet) staat, dan kan hij deze zender niet in de kanalenlijst vastleggen.
Resultaat: wel gevonden tijdens de scan en toch niet in de lijst gekomen.

Je ontvanger moet dus bij de Scan op die Sat in de TP lijst van die Sat deze TP-frequentie vinden.

Dus als in de lijst van de Satelliet "Palmboom" geen TP-freq 12345 voorkomt kan hij wel de zenders kokosnoot en App vinden maar ze niet in de kanalenlijst zetten om dat hij ze dus niet aan een in die lijst voorkomende TP-freq kan koppelen.

Waar jij op sommige zender blijkbaar wel beeld krijgt en omdat je oom ca 100 zenders vindt, lijkt het op het eerste gezicht dat je op de goede sat gericht staat en ook redelijk gord daarop gericht staat,
Let op! op een Sat gericht(naar een Sat gedraait) staan, betekent voor een draaibare schotel iets anders als op een basis Sat (bv in nulstand op Sirius) uitgericht te zijn.

Als het je probleem is, dat de zenders niet (ook niet na scan op die sat) in de kanalenlijst komen te staan,
kijk dan eerst of die frequentie wel in de tp lijst van die Sat voorkomt,
Is die TP er niet voeg hem dan toe en doe een manuele scan op die TP.

Staan die zenders niet in de kanalenlijst (ook niet na san) en de TP is wel in de TP lijst van die SAT,
dan scan je waarschijnlijk op de verkeerde Sat (er zijn sats die een aantal gelijke TP-frequenties hebben).

Staan die zenders wel in de kanalenlijst, maar het signaal is niet goed genoeg.
Kijk dan naar het signaal op andere zenders op die Sat, ook allemaal slecht, dan is schotel slecht uitgericht.
andere Zenders wel goed signaal, dan is het de vraag of de frequentie waaraan de slechte zenders gekoppeld zijn, wel de goede frequentie is.

Kijk welke freq aan deze zenders gekoppeld is, en noteer deze.

Ga dan naar de site van Kingfosat en zoek op zendernaam. dan moet je op dezelfde sat uitkomen en op een frequentie.
Is deze frequentie de zelfde (Alles !: Freq bv 12345, Polarisatie bv H, en Symbolrate bv 22000)
dan verwijder de zender uit de kanalenlijst en doe een nieuwe scan op deze frequentie.
zender komt achteraan in lijst en geeft met enig geluk wel goed signaal (waren de pids verkeerd genoteerd)

Is deze frequentie niet de zelfde doe dan een scan op de bij kingofsat opgegeven frequentie.
Hoogstwaarschijnlijk vindt jouw ontvanger daar dan die kanalen met wel een goed signaal.
Blijkbaar heb je dan ergens een oude zenderlijst weg gehaalt.
Check dan gel;ijk je TP lijst van die Sat met het overzicht dat Kingofsat van die Sat geeft (ALLE TP's met Alle Zenders)


Een ander punt,
controleer je kabel, de koppelstukken (F-connectoren) en check je LNB

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #6 on: March 23, 2008, 01:55:07 AM »
Ik heb nu een handmatige scan gedaan op astra 19.2 op 1 transponder op frequentie 12574 (sbs6) en bij symbolrate 22000.
Er wordt niets gevonden.
Kijk ik bij signaalzoeker,  die staat standaard op een frequentie signaal goed en BER op ongeveer 20 en LOCK aangevinkt. Nu vul ik  de frequentie in van sbs6 dan zakt het dB signaal en de BER rijst de pan uit.

De ene transponder heeft wel signaal en de ander niet lijkt wel.
Hoe kan dat ?? ligt dat aan het afstellen van de schotel  of Lnb stuk (hoe test ik dat) vorige week gebruikte ik deze schotel en lnb in een vaste opstelling op de astra en werke toen prima..... <Dommage>

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21506
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: uitrichten schotel
« Reply #7 on: March 23, 2008, 08:03:13 AM »
Zolang je BER hebt is het duidelijk dat de schotel niet goed staat  :?
 :-x
  Groetjes van Jef

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #8 on: March 23, 2008, 05:31:19 PM »
Ik zit nu pr*miere sport te kijken:
kanaal 1 formule 1 signaal 9.5 dB 87 % BER 0
kanaal 2 engels voetbal BER 10000

kan iemand dit nou verklaren, dan weet ik namelijk wat ik moet aanpassen

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: uitrichten schotel
« Reply #9 on: March 23, 2008, 06:29:40 PM »
Schiet mij maar lek, ik weet het niet.

Maar je hebt gotox ingeschakeld, heb je ook je Usals ingevuld. ?

johank

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #10 on: March 23, 2008, 08:21:19 PM »
Ik zit nu pr*miere sport te kijken:
kanaal 1 formule 1 signaal 9.5 dB 87 % BER 0
kanaal 2 engels voetbal BER 10000

kan iemand dit nou verklaren, dan weet ik namelijk wat ik moet aanpassen

Met deze waarden lijken mij de LNB en de Kabel en de Koppelingen goed te zijn.

Dus of de schotel staat niet helemaal goed (meest waarschijnlijke) of er zit iets fout in de Satelliet/Transponderlijst.

en dat laaste is vaak gemakkelijker te controleren of te verhelpen, dus dat doen (proberen) we het eerst.

Quote
Ik heb nu een handmatige scan gedaan op astra 19.2 op 1 transponder op frequentie 12574 (sbs6) en bij symbolrate 22000

Ik lees hier niets over polarisatie (V of H) !
Staat die ook goed ingesteld?

overigens heb ik SBS op 12575 H 22000, en niet op 12574 !
Eigenlijk mag die ene 1 verschil niets uitmaken, maar soms doet die dat toch.

Dus das even checken en proberen!
Werkt dat niet, dan de transponder helemaal verwijderen (dan gaat ook achtergrond info weg. dus ook foute achtergrond info) DB restarten en dan de TP er opnieuw inzetten.
Video pid 0514, Audio pid 0080, PCR pid 8190.

En als dat niet helpt,
dan dus de schotel beter afstellen

Offline mebo870

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 8361
  • Country: be
    • Listen Hitradio
Re: uitrichten schotel
« Reply #11 on: March 23, 2008, 09:42:40 PM »
Punt 1 waar je absoluut moet naar kijken is of de muur beugel waarop de schotel komt 100% waterpas staat.
De hoek van de motor op zijn bevestiging moet  op +/- 51 graden vast gezet worden en de schotel hoek  op +/- 30 graden, zet uw schotel recht over het center van de motor buis.
Koppel uw motor aan de dreambox en laat hem naar 5.0 graden lopen.
Daar moet hij normaal stoppen.
(vergeet niet je usals van uw stad in te geven en de dreambox instellingen op meerdere sats met motor en goto x aanvinken)
Regel dan de schotel manueel af op Sirius 5 oost, doe dit zowel horizontaal (azimuth) als verticaal (elevatie)
Voorbeeld 12073.00 H - 27500 ¾ hier zit Enter tv
(Je kan best even de zenderlijst van cpt picard in je dream stoppen.)
Zet de vijzen van de schotel zachtjes vast links, rechts, links rechts , zodat je schotel niet verschuift van positie.
Staat je schotel min of meer vast doe eens een kleine test met te gaan draaien naar 19.2 Oost en 30  West (Hispasat)
Is je signaal goed zet dan je schotel hellemaal vast, is dit niet zo regel dan een klein beetje bij op de 19.2.
Doe terug een test.

Ps

Mocht je probleem met sbs, ned 123 hiermee niet opgelost zijn.
Laat dan de motor naar 19.2 draaien, sluit de coax rechtstreeks aan op de LNB en controleer of je nu beeld hebt zonder BER.
Sommige motors blokkeren een aantal frequenties naar de decoder.
The key to happiness
Stay away from idiots

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #12 on: March 24, 2008, 01:38:02 AM »
@ mebo870:

beugels staat zo goed als ik kon meten waterpas (het is een beetje lastig om een ronde buis te meten, ik heb het midden van de buis met m'n timmermans oog bepaald en vanaf daar nam de waterpas het over.

de hoek van de motor en schotel staan anders maar dat is omdat ik niet in nederland woon. Ik kreeg een handleiding bij de motor en daar staat een tabel in dus heb die waarden overgenomen nl: 36.3 graden voor de motor en 34.2 voor de schotel.
Ik woon in zuid spanje. 36.33 N en 4.37 W. Dus het uitrichten naar sirius is voor mij niet van toepassing aangezien de thor2 voor mij de sat is die het meest op het zuiden ligt. Maar in het boekje wat bij de motor zat staat dat ik de motor alleen maar precies op het zuiden hoef te richten (en elevatie enz.) en dat de decoder de rest doet. Dat heb ik dus ook zo gedaan en dit is het resultaat.
De handleiding is in het spaans en mijn spaans is nog niet van die kwaliteit dat ik alles begrijp, maar ik krijg beeld dus heel ver kan ik er niet naast zitten dacht ik.

Regel dan de schotel manueel af op Sirius 5 oost, doe dit zowel horizontaal (azimuth) als verticaal (elevatie)
Voorbeeld 12073.00 H - 27500 ¾ hier zit Enter tv

Dit heb ik ff geprobeerd: box vindt 6 zenders op deze transponder. alle 6  SNR 10.80dB AGC 89% en BER 0

Ik heb dus niks veranderd in de instellingen van de box en ben ook het dak niet op geweest.
Morgen ga ik het dak op om de coax rechtstreeks aan te sluiten.

Bij geen resultaat ga ik rechtstreeks naar de sat-winkel want ik ben het meer dan zat.
Ik ben lang genoeg aan het hobbyen geweest en als ik dit van te voren geweten had dan had ik de beste man gelijk langs laten komen want voor die 3 tientjes kan je ook niet wakker liggen.

Iedereen iig bedankt voor de hulp tot nu toe en ik blijf de site trouw bezoeken.
en ik laat wel ff weten hoe het afgelopen is

 <love lux> <love lux>

edjes

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #13 on: March 24, 2008, 06:08:36 PM »
probleem opgelost.

de lnb was een beetje verdraaid.
draait als en zonnetje

iedreen bedankt voor de hulp
 :Thanks:

johank

  • Guest
Re: uitrichten schotel
« Reply #14 on: March 24, 2008, 10:49:51 PM »
Fijn dat het nu goed werkt !

En ja soms zit het in een heel klein verschil. (meestal als je net op de grens van het haalbare zit)
Zit je in het midden van het haalbare, dan heb je meestal voldoende reserve voor wat kleine schommelingen (Wind, regen enz) dus ik denk dat je nu wel een tijd onbezorgt genieten kunt.
 :cool:

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  uitrichten schotel
 

gfxgfx
gfx gfx