gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Dreambox Open HDF image v7.3 (68)- (update DM 820-900-920) 15-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024
Latest oscam all images 11764 (update) 12-04-2024
Vu+Open Black Hole 5.4.002 (update) 10-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72201 Posts in 11152 Topics by 6356 Members - Latest Member: nights April 19, 2024, 06:10:59 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  sirius
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: sirius  (Read 1805 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edjes

  • Guest
sirius
« on: March 16, 2008, 03:35:22 AM »
Ik wil deze week een rotortje plaatsen... Ik heb sinds vorige week een dm7025 en ben dus lekker aan het hobbyen.
Ik heb al een hoop info gevonden op dit forum hoe te werk te gaan, maar 1 ding is mij niet geheel duidelijk:

Bij het afstellen gaat elke handleiding die ik gelezen heb uit van  "sirius 5 graden oost" omdat die het hoogst staat. (voor NL)
Nou woon ik in zuid spanje, gebruik ik dan ook de sirius of pak ik de satelliet die voor mij het dichtst bij het zuiden zit??
Ik zit op 4.36 west dus (volgens lyngsat) de AMOS zit voor mij het dichtst bij het zuiden (dus het hoogst).
Of mis ik iets???

graag uw wijsheid....
BVD

madmax_2000

  • Guest
Re: sirius
« Reply #1 on: March 16, 2008, 09:14:31 AM »
@ edjes 
<welcome to luxsat>

Ik heb in der tijd op advies van onze Dwaas de schotel op astra 1(19.2) uitgericht.
de elevaie van de rotor op 40 graden, de as van de rotor op 14 graden gezet, dan het geheel uitrichten op astra 19,2. maar of dat ook in spanje met deze instelling goed werkt :P

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: sirius
« Reply #2 on: March 16, 2008, 12:11:09 PM »
Merhaba,
a
Heb net in de atlas gekeken en zuid Spanje ligt ruwweg tussen de 36 en 38 noord van de evenaar.
Dus als start zou ik de rotor op 37 graden omhoog zetten en met de as waar de schotel opkomt op 0.
De beste satelliet voor jou is de Amos, want die staat 4 graden west, Succes,

Selamlar, Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

johank

  • Guest
Re: sirius
« Reply #3 on: March 16, 2008, 05:15:23 PM »
@ Edjes, Togan,

Quote
Bij het afstellen gaat elke handleiding die ik gelezen heb uit van  "sirius 5 graden oost" omdat die het hoogst staat. (voor NL)
Nou woon ik in zuid spanje, gebruik ik dan ook de sirius of pak ik de satelliet die voor mij het dichtst bij het zuiden zit??
Ik zit op 4.36 west dus (volgens lyngsat) de AMOS zit voor mij het dichtst bij het zuiden (dus het hoogst).
Of mis ik iets???

Helemaal correct !
Juist daarom zet ik er ook altijd bij waarom het voor ons in Nederland Sirius is,
dan kan ieder vanaf zijn eigen plaatst uitvinden welke voor hem geldt

Het gaat er overigens niet om welke vanuit jouw positie het dichtste bij het zuiden zit.
maar om welke vanuit het zuiden het dichtste bij jouw positie zit.

Voor jou is dat toevallig in beide gevallen dezelfde (Amos)  :twisted:

Quote
Ik heb in der tijd op advies van onze Dwaas de schotel op astra 1(19.2) uitgericht.
de elevaie van de rotor op 40 graden, de as van de rotor op 14 graden gezet, dan het geheel uitrichten op astra 19,2. maar of dat ook in spanje met deze instelling goed werkt

Dat zal met deze waarden im Spanje hoogstwaarschijnlijk niet werken.

Vaak wordt het inderdaad op zo'n manier gedaan omdat voor ons in Nederland de meeste receivers als met een kanaalijst van Astra 1 geleverd wordt, en dus deze Sat gemakkelijk te vinden en te herkennen is.

Het nauwkeurigste afstellen werkt echter het beste als je van de hoogste Sat positie uitgaat.

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: sirius
« Reply #4 on: March 16, 2008, 07:06:18 PM »

Het gaat er overigens niet om welke vanuit jouw positie het dichtste bij het zuiden zit.
maar om welke vanuit het zuiden het dichtste bij jouw positie zit.


Volgens mij is dit "standpunt" hetzelfde ?

johank

  • Guest
Re: sirius
« Reply #5 on: March 16, 2008, 11:28:04 PM »
Nee, is niet het zelfde  :twisted:

Laten we even een denkbeeldig rijtje maken

Sat A op 15 Oost,
Sat B op 10 Oost,
Sat C 0p 5 Oost,
Zuiden= 0,
Sat D 0p 5 West,
Sat E op 10 West,
Sat F op 15 West,
Sat G op 22 West

2 voorbeelden:

Stel je woont op 12 graden Oost, dan is de Sat die vanuit jouw positie het dichtste bij het zuiden is Sat C (5 Oost) Jouw positie - zuiden =5- 0 =5, met de andere oostelijke Sats krijg je alleen maar hogere uitkomsten.

Maar de Sat die vanuit het zuiden het dichtste bij jouw positie is, is Sat B (10 oost) 12-10=2
Jouw positie min die van de Sat die aan de zuidkant direct naast je staat.

-----

Stel jij woont op 21 west dan is Sat G het dichtste bij jou,
maar toch is Sat F (15 West) dan vermoedelijk nog net degene die het hoogste aan jouw horizon staat
(vanuit het zuiden naar jou toe (en niet jou voorbij !) is F degen die het dichtste bij jou staat)
terwijl Sat D vanuit jouw positie het dichtste bij het zuiden staat.

----------------


Dus om het nog eens simpel te zeggen:
Neem die Sat wiens positie, op het stuk van het zuiden naar jou toe, het dichtste bij jouw positie staat.

Wordt het gat tussen de 2 Satellieten aan weerskanten van jou positie staan veel groter als 6-7 graden
dan zou ik de Sat kiezen die het dichtste bij jouw positie komt.

Maar ik denk dat wij in die streken weinig lezers hebben wonen  <dans>

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  sirius
 

gfxgfx
gfx gfx