gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+Open Black Hole 5.4.003 (update) 22-04-2024
Dreambox Open HDF image v7.3 (72)- (update DM 820-900-920) 22-04-2024
Latest oscam all images 11766 (update) 20-04-2024
Vu+Nonsolosat-31-py3 (update) 13-04-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72189 Posts in 11150 Topics by 6358 Members - Latest Member: ManyPeny7 April 23, 2024, 11:34:12 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000  (Read 3261 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EL BanditoTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« on: February 26, 2008, 10:09:20 PM »
Heeft iemand al ervaring met deze sat-finder ?



Main advantages

Clear identification of 17 satellites
8-stage LED to display the quality of the satellite signal
8-stage LED to display the strength of the signal
Compact size and low weight
Clearness of display even in sunny conditions
Software-Update via PC (Accessory CKA 9000-Update-Kit)
Digital-ready
Splash-proof 
Power supply via receiver, Multiswitch or DC splitter (Accessory GW 9000-splitter with power supply)

Aankoopprijs ca € 175,00

Het plaatje is iets groter als eigenlijk is toegestaan  :P maar dan is
het duidelijker te zien wat er allemaal is voorgeprogrammeerd.




Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« Reply #1 on: February 27, 2008, 09:43:32 AM »
Hallo El Bandito,

Ervaringen ermee heb ik niet, wat me wel opvalt is dat er diverse posities ontbreken, maar misschien dat dit op nieuwere versies er wel op zit.
Met name:
- 22 west
- 18 west
- 15 west
- 12.5 west
-  9 west
- Vooral  9 west wordt belangrijk, als broertje van de Hotbird.
Zelf heb ik een gemotoriseerd systeem en heb het uitrichten van deze installatie gedaan met een satfinder, zonder wijzertje, maar wel met piep er op.
Hoe hoger de piep, hoe nauwkeuriger de schotel is uitgericht.
Nadeel, je weet niet op welke satelliet hij piept.
Heb een plat dak en heb gewoon de receiver, incl. klein tv-tje mee naar boven genomen en op 10 minuten de schotel goed uitgericht.
Hij draait nu van 95 graden oost tot 22 graden west.
Dit laatste omdat ik in Turkije woon en niet verder dan 22 graden west kan kijken.

Anamur / Türkiye´ye,

P.S. hoe heb je die foto meegestuurd??.

Groeten, Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

johank

  • Guest
Re: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« Reply #2 on: February 27, 2008, 12:02:23 PM »
Bij de meeste satfinders weet de Satfinder zelf niet op welke Sat hij piept,
en eigenlijk denk ik dat deze het bij een willekeurig systeem ook niet niet weet.

Om eerlijk te zijn dacht ik op het eerste gezicht dat dit een satfinder is voor multifeed systeem waarbij op z'n minst 1 sat bekend en uitgericht is. Dat zou dan het referentie punt zijn.

Bij verder lezen zie ik dat hij ook via een switch gevoed kan worden, dus kan hij ook werken met een switch (neem ik dan aan!), en dan dus niet alleen tussen de LNB en de switch (voor 1 LNB) maar ook tussen de switch en de receiver zou werken. Wat dus mij eerste indruk lijkt te bevestigen dat hij voor een Multifeed systeem is.
In dat 2e geval (tussen switch en receiver) zou hij dus het schakel signaal doorgeven aan de switch en zo zou je dan (zonder telkens LNBs los hoeven te koppelen en andere weer aan te sluiten) LNB na LNB op de juiste plek op de multifeed houder kunnen zetten
Maar naar mijn mening nog steeds vanuit een reeds bekende uitgerichte sat, Bv sirius.
Dus die eerste sat zou op de gewone manier (zoals met een gewone satfinder) zelf moeten weten en vinden.
Dus die LNB solo aan deze finder en receiver en schotel op die sat (bv Sirius) uitrichten.
is dat eenmaal klaar dan de LNB aan de switch koppelen, deze finder er achter en dan maar zoeken en schuiven met de andere LNB's.
Waarbij je dan vermoedelijk wel de LNB's gelijk ook in de volgorde van de meter aangesloten moet hebben

Dus de richtsat ongeveer in het midden van de switch, alle westelijke LNB's op een ingang met hoger nummer en alle oostelijke LNB's op een ingang met een lager nummer

Bij draaibaar zou het vermoedelijk ook kunnen, maar dan zie ik de extra funktie van dit apparaat niet, immers usals regelt dat zelf al perfekt, en bij diseqc draai je zelf al handmatig van signaal naar signaal. Totdat ze allemaal ingesteld staan. Daar voegt deze finder dan eigenlijk niets toe.


En ja 9 graden wordt wel steed belangrijker, maar ligt ook vlak naast 8 graden.
zovlak er naast zelfs, dat je ze vermoedelijk zelfs op één kop ontvangt.
en anders is het slecht ein klein rukje meer naar het westen om 9 te hebben.
dus ik denk niet dat die er o nieuwere versie er bij komt, tenzij hij in de plaats komt van 8, en dan nog zou ik het vermoeden hebebn dat ze alleen het cijfertje 8 op het deksel in 9 zouden hebben verandert en niets aan het echte lezen zouden hebben veranderd.

-------

Als ik gelijk heb is het dus voor een uitgebreide multifeed een handig ding.
Maar dan zijn er dan echter voor schotels met 1 tot 4 koppen veel goedkopere goed werkende Satfinders, zoals de Digisat Pro die we hier op het Forum als eens besproken hebben.

Voor een prijs van rond de 200 euro zou ik dan liever een andere satfinder kiezen met bv een osciloscoop(venster) er in.

Offline EL BanditoTopic starter

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« Reply #3 on: February 28, 2008, 07:14:01 PM »
Bij de meeste satfinders weet de Satfinder zelf niet op welke Sat hij piept,
en eigenlijk denk ik dat deze het bij een willekeurig systeem ook niet niet weet.

Te gebruiken LNB-types:

• Single-LNB
• Twin-LNB
• Quad / Quattro-Switch - LNB
• Quattro-LNB

Indien de SAT-Finder plus direct met een Quattro-LNB wordt verbonden,
moet hij volgens navolgende tabel aan één van de vier LNB-uitgangen
worden aangesloten, opdat de gewenste satelliet wordt herkend.


Ik denk te hebben gelezen dat deze satfinder zelf aangeeft van welke
sat hij een signaal ontvangt. Dus je sluit hem aan op de coax die verbonden
is met een LNB en schotel. Je gaat met de Schotel richten en op de satfinder
gaat een ledje branden van een bepaalde sat zodra hij een signaal ontvangt
en jij kan zien op de satfinder welke sat dit is. Dus in de satfinder zitten
de transponders al ingebouwd.

----------------------------------------------------------

2.1 Automatisch zoeken van de satelliet
Als de rode Power-LED aan gaat, is de SAT-Finder plus gereed voor gebruik en kunt u de schotelantenne
uitrichten. Deze mag niet met te grote stappen worden gedraaid c.q. verschoven, omdat
u anders, net als bij de analoge SAT-Finder plus, snel een satelliet kan overslaan.
Draai de schotelantenne verticaal, tot de LED´s van het LEVEL-display aan gaan.
Als een voldoende sterk signaal (3 LED´s “aan”) wordt ontvangen, analyseert de SAT-Finder plus
de gevonden transponder, dit wordt door knipperen van de MODE-LED getoond.
Als de kwaliteit van het signaal erg gering is (tot 3 LED´s “aan”), draait u de schotelantenne
voorzichtig verder, tot een voldoende kwaliteit van ca. 4-6 LED´s wordt getoond. Zodra de SAT-
Finder plus de satelliet heeft herkend, wordt dit door een groene LED op het satellietoverzicht
getoond en wordt de kwaliteit van het signaal door oplichten van de QUALITY-LED´s aangetoond.
Mocht het gebeuren, dat door onregelmatigheden in de gegevens de satelliet niet precies wordt
herkend, blijft de LED van de satelliet knipperen, die op basis van de tot nu toe ontvangen gegevens
als juist wordt beschouwd.
Daarna wisselt de SAT-Finder plus in een wachtmodus en u kunt, indien het de gewenste satelliet
is, met het fijne uitrichten van de schotelantenne beginnen.
Werd weliswaar een satelliet herkend, maar het is niet de door u gezochte, dan weet u nu, naar
welke orbitpositie / richting de schotelantenne wijst. Hierdoor is het mogelijk, relatief gericht de
gewenste satelliet te zoeken. Hiervoor draait u de schotelantenne in de betreffende richting, tot
de SAT-Finder plus weer in de automatische zoekmodus wisselt en dus weer naar het signaal van
een satelliet zoekt.
Dit verloop herhaalt u, tot u de gewenste satelliet heeft gevonden.

--------------------------------------------------------

De SAT-Finder plus herkent satellieten door middel van verschillende gegevens, waarbij gedeeltelijk
op satelliet-tabellen wordt teruggegrepen. Omdat satelliet-exploitanten of mediainstellingen
veranderingen kunnen aanbrengen, is de SAT-Finder plus updatebaar. De SAT-Finder plus
Updater is een software voor Windows, die dit uitvoert. Hiermee kunnen zowel de satelliet-tabellen
als ook de firmware actueel worden gehouden.

-----------------------------------------------------------

UPDATE für SAT-Finder plus verfügbar.
Ein Tranponderwechsel verlangsamte die Einrichtung von Türksat.
Mit dem Update erreichen Sie eine deutliche Verbesserung.
Andere Satellitenpositionen sind nicht betroffen

johank

  • Guest
Re: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« Reply #4 on: February 29, 2008, 12:43:58 AM »
Je hebt gelijk El Bandito,
het staat er "luid en duidelijk"  :twisted:

Hij herkent de sat (en dus niet hij vindt de sat)
en dat hij gebruikt maar van sattelliet-tabellen.
Dat betekend dat hij al direct bij de eerste Sat (bij gelukte herkenning) al weet welke sat dat is.

Oh en Ja natuurlijk vindt hij de sat wel  :-o
Maar dat was ook niet de vraag. de vraag ging om herkenning.

Hetgeen mij wel doet vermoeden dat deze Finder dus toch tussen LNB en switch moet als je hem in combinatie met een switch gebruikt,
En dat hij dus tussen Switch en Receiver geplaatst niet zal werken.

Ja Ik weet dat ik eerder opperde dat het misschien ook anders kon, maar nieuwe gegevens leiden tot een nieuwe conclussie.  :)

En ja, dan vindt ik hem dus ook nuttiger dan ik eerst dacht en krijg ik ook iets meer begrip voor de prijs.

Toch zou ik zelf voor ca dat bedrag een andere kopen. (meer professioneel)
Of tevreden zijn met de zeer goede en geodkopere DigiSat pro.
Maar dat is puur een persoonlijke mening.
Tot voor kort richtte ik alles schotel gewoon op oog en met hand uit.
Zelfs mijn eigen Wave Frontier !
De laatste tijd doe ik dat eigenlijk nog,  (Mijn postduiven instinct (<dans>) laat mij vrij goed weten waar Astra 1 zit en van daaruit zijn de anderen vaak ook gemakkelijk te vinden)
Maar ik gebruik dan wel de DigiSat Pro voor de fijnafstelling, of om een foutje in de stand van de arm ten opzichte van de schotel te ontdekken (*). Dan hoef ik bv niet 3-5 keer een ladder op en af te klimmen.

*). Soms heb je de schotel op het sterkst verkrijgbaar signaal gericht en toch is dat dan nog net niet genoeg, of duidelijk minder dan je op die sat verwachten mag. zet dan je schotel al wat vast en duw een beetje tegen de arm,
soms zie je dan de signaalmeter nog met sprongen omhoog gaan
Dat is een duiselijk signaal dat de am niet helemaal goed staat ten opzichte van de schotel.
Is wat  bj gebruik van een Satfinder direct te merken is.
Helemaal bij de DigiSat Pro die namelijk een streepje op het niveau van de maximale gevonden sterkte laat staan. Dus als dat streepje hoog staat  (op een of andere manier heb je dat dus een moment lang gevangen) en je dat met het gewoon draaien van de schotel toch niet meer halen kunt,
dan is dat een teken dat de arm of de LNB niet goed staat.
En ja dit hulpstreepje (hulpmeting) mis ik bij de niet professionele finders.
En dus ook bij de SF9000.
En juist dat gegeven van dat streepje is iets wat ik zelf niet op het oog of hand kan.
en daarom voegt de DigiSat Pro voor mij dus wat toe.
En heb ik, persoonlijk, de SF9000 niet nodig. ook niet als hij wat goedkoper zou zijn.

Maar en dat wil ik rustig nog een keer zeggen, met deze herkenning wordt hij, ondanks de prijs,
voor een heleboel mensen wel een erg interessante en aantrekkelijke Satfinder.
Men moet voor  en bij zichzelf goed nagaan voegt deze Satfinder voor mijzelf genoeg toe om er dit bedrag voor te willen betalen.

Is geld geen probleem, koop dan een professionele, vindt jedaarvan de bediening te moeuilijk, koop dan zowel deze SF9000 als de DigiSat Pro. Dan heb je beide voordelen herkenning en maximaal gevonden waarde aanduiding.

Overigens gebruiksaanwijzing,
deze staat eigenlijk ook al in het stukje bij 2.1 in El Bandito's bijdrage.
Min of meer net zo als de andere (analoge en digitale) satfinders.

En ja het gebruik bij de Twins'quads enz is net zo als bij die andere Finders.
Overigens kan je deze (net als die andere) ook bij  een duoblock gebruiken.
simpel de uitgang van dit block aan de meter aansluiten. en in de reciever voor 1 sat kiezen

Offline Togan

  • Bronze Member
  • *
  • Posts: 483
  • Country: tr
  • Er gaat niets boven een schotel.
Re: SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
« Reply #5 on: February 29, 2008, 10:41:22 AM »
Hallo Johan K,

Er stond een foutje in mijn post.
9 West moet namelijk 7 oost zijn, dit is een oude Hotbird en heet nu Eurobird.
8 West is een broertje van 7 west en om beide te ontvangen moest ik mijn tuner zo programmeren dat de Nilesat van 7 west in de lijst staat van 8 west. Hierdoor heb ik GEEN signaal verlies op de Nilesat.
Met maar 1 graad verschil had ik eerst beide appart geconfigureerd, maar dit was te dicht op elkaar en als de schotel op een andere stand stond als 8 west, wou hij hier niet naar toe draaien.
Nu geen probleem, de Nilesat knalt hier voluit binnen op zowel de verticale als horizontale transponders.

Anamurda / Türkiye: Selamlar, Togan.
VU+ Duo (met VTi).  150 cm. prime focus schotel voor Astra 1 met Invacom twin flens-LNB en gewone twin LNB voor Astra 3, /  120 cm. schotel voor Nilesat  /  120cm. voor Hotbird en Eurobird en Eutelsat 7 oost / 90 cm. voor Turksat.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  SCHWAIGER Digitale SAT-Finder SF9000
 

gfxgfx
gfx gfx