gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 07:17:36 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Advies voor T90 met satconn diseqc 10/1 en dreambox 7025
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Advies voor T90 met satconn diseqc 10/1 en dreambox 7025  (Read 9471 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #15 on: February 11, 2008, 05:54:51 PM »
Vraagje:
In welke modus moet de satconn 10/1 staan voor de dreambox met 10 lnb's er aan?
En als hij eventueel op meerdere modussen kan werken met de dreamboxen wat zijn dan de verschillen?

Modus 1: normale DiSEqC 1.0 of 2.0 (ABCD), max. 4 LNB
Modus 2: normale DiSEqC 1.1 of 2.1, max. 10 LNB
Modus 3: DiSEqC 1.0 of 2.0 + Toneburst A/B, max. 6 LNB
Modus 4: Door gebruiker gedefineerde DiSEqC, tot 10 LNB
Modus 5: DiSEqC 1.1 of 2.1 uncommitted, tot 10 LNB
Modus 6: DiSEqC 1.2 of 2.2, tot 10 LNB

groetjes



johank

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #16 on: February 12, 2008, 02:15:15 PM »
Vraagje:
In welke modus moet de satconn 10/1 staan voor de dreambox met 10 lnb's er aan?

in de 1.1(2.1) of de 1.2 (2.2) uitleg volgt.

Quote
En als hij eventueel op meerdere modussen kan werken met de dreamboxen wat zijn dan de verschillen?

Modus 1: normale DiSEqC 1.0 of 2.0 (ABCD), max. 4 LNB  is standard mode an kan slechts 4 LNB's bedienen,
komt dus voor 10 LNB's niet in aanmerking.


Modus 3: DiSEqC 1.0 of 2.0 + Toneburst A/B, max. 6 LNB
Kan dus ook geen 10 LNB's aan, komt dus ook niet in aanmerking.

Modus 2: normale DiSEqC 1.1 of 2.1, max. 10 LNB
Deze kan je gebruiken als je er geen diseqc rotor achter hebt hangen,
wil je een rotor gebruiken via diseqc dan heb je diseqc 1.2/2.2 nodig.



Modus 5: DiSEqC 1.1 of 2.1 uncommitted, tot 10 LNB
Ik weet eerlijk gezegd zelf niet precies het verschil niet met Modus 2  :P

Modus 6: DiSEqC 1.2 of 2.2, tot 10 LNB
Lijkt op Modus 2, kan echter de rotor laten draaien via diseqc,
is de standard instelling voor deze switch en kan volgens verwachting gewoon  goed met de DB werken


Vervolgens gaat het om info die ik niet vinden kan (heb zlef geen handleiding,
maar vermoedelijk schakellen bovenstaande modus de hele switch in die mode.
en dan ligt daar dan het verschil met Modus 4, die (zie onder):

Modus 4: Door gebruiker gedefineerde DiSEqC, tot 10 LNB
Zoals gezegd, ik heb geen handleiding, maar ik neem aan dat je in deze mode per poort kunt instellen wat zijn mode is.
Je kunt dus 1.0/2.0 en 1.1/2.1 en 1.2/2.2 door elkaar gebruiken. met of zonder toneburst en wel of niet committed.
Bedenk hierbij dat zodra 1 van de poorten op diseqc 1.0 is ingesteld, je maximaal 4 poorten kunt gebruiken.

dat betekend dat voor jou alleen de instellingen 1.1/2.1 en 1.2/2.2 in aanmerking komen, al dan niet committed.

Lijkt me alleen een zinvolle mode als 1 (of meer) van de Poorten not commited zijn moeten en anderen wel committed.

Immers met 1.2 werken niet draaibare LNB's ook perfect


Ik denk dat je het beste de switch in zijn standaard ingestelde Modus 6 kunt gebruiken.

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #17 on: February 12, 2008, 08:27:31 PM »
Okee, bedankt voor je info Johan :cool:
Helaas had ik vanmiddag geen tijd meer om de dingen op rij te zetten en heb domweg het advies van de winkelier opgevolgt (modus 5) en ze op de valreep besteld want anders heb ik die dingen niet voor het weekend.
Ik hoop dan maar dat het werkt zodat ik er het komende weekend wat mee kan.

groetjes

dreambox7025

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #18 on: February 12, 2008, 10:10:38 PM »
Bozo,

Laat even weten hoe het een en ander verloopt. Ik heb zelf ook een T90 die ik wil uitbreiden.
Volg dit onderwerp met veel interesse. :cool:

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #19 on: February 12, 2008, 11:12:36 PM »
modus 5 is ook inderdaad de juiste voor gebruik met een dreambox  :cool:

Offline BaseSat

  • Silver Member
  • *
  • Posts: 885
    • Gateway to the Damage-Web private home Network
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #20 on: February 12, 2008, 11:50:48 PM »
wil pers ook die T90 en dan me visiosat bij me pa hangen maar ben nog maar vanaf 15 dec bezig he!!!
 toen was ie uitverkocht hier bij de schotel boer in de buurt maar denk pers dat ik geen verkeerde nieuwe hobby heb gaan nog veel uurtjes in zitten  :-o

Dan heb je ook nog een gezellig   forum 

Denk persoonlijk dat ik eind van de week overstap op die T90

Ga dit topic goed volgen  :cool:

 :Thanks:
Dreambox 7020 S + 160 GB HD + DVD/RW player
Dreambox 800 + 200 GB HD
Dreambox 8000 + 500 GB HD &
Humax 5400

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #21 on: February 12, 2008, 11:56:46 PM »
misschien een visiosat Big een mooie optie, krijg morgen een exemplaar binnen en de verwachtingen zijn heel erg hoog van deze schotel met natuurlijk de kwaliteit die we van visiosat gewoon zijn  :cool:

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #22 on: February 13, 2008, 05:24:33 PM »
Visiosat is inderdaad een kwaliteits schotel en dat zal de visiosat big ook wel weer zijn  :cool:
Nog ff een kleine aanvulling voor degenen die dit topic volgen......
Aan de satconn kunnen maximaal 10 lnb's.
Heb je dan nog niet genoeg geld uitgegeven dan kun je bijvoorbeeld vier diseqc 4/1 switchen achter 1 uncommitted 4/1 switch hangen, dan heb je (4x4=) maximaal 16 lnb's die geschakeld kunnen worden op de t90.
En als je een wavefrontier of wavefield (zijn dezelfde schotels) aanschaft zorg dan dat je het nieuwste type aanschaft die rvs boutjes heeft en een rvs draadspindel om de elevatie af te stellen en niet een oud type wat ergens een jaar in een magazijn heeft gelegen want die zijn binnen een jaar verroest.
De T90 vangt nogal wat wind maar kan windsnelheden aan tot 200km per uur, niet iets om aan je schoorsteen te schroeven, als je de mogelijkheid hebt kun je hem achter in de tuin op een dikwandige 60mm buis bevestigen die in de grond zit met het nodige beton er om heen, doe er een bout door of zoiets zodat hij niet kan verdraaien in de beton, hij kan natuurlijk ook aan de muur of zoiets.

groetjes

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #23 on: February 25, 2008, 07:38:40 PM »
Niet veel tijd gehad, maar inmiddels hangen de meeste lnb's (8 van de 10) inmiddels aan de schotel.
Hoewel de afstelling nog geperfectioneert moet worden viel het afstellen reuze mee.
De tijd zit meer in de vele coax kabeltjes maken voor aan de quad en twin lnb's e.d., die kun je ook compleet krijgen maar ik heb het niet zo op die aangeknepen F-conectors staan en je krijgt de F-connectors niet door het "regenkapje" wat onder op de alps lnb's zit, bovendien verzaken de meeste shops om er info over de kwaliteit of merk/type van de gebruikte coaxkabel bij te vermelden zodat die daardoor zowiezo afvallen.
Maar goed ik heb er net een satconn 10/1 aangehangen (Modus 5: DiSEqC 1.1 of 2.1 uncommitted, tot 10 LNB)
Nu is het de kunst om de dm7025 met gemini2-320 zo te configureren dat het ook nog gaat werken en ik heb al even in het menu rondgesnuffeld maar ik ben niet echt thuis in het diseqc-gebeuren.
Dus als iemand weet hoe ik de 7025 in moet stellen met de satconn modus-5 er aan dan is je hulp zeer welkom en hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
 :-D

johank

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #24 on: February 26, 2008, 01:00:42 AM »
eigen zou je voor het helemaal precies in de dreambox sectie moeten zijn  :-o

maar in grote lijnen geldt

de switch heeft een aantal inpoorten (waar de LNB's aankomen) en deze zijn meestal genummerd
(nummers/letters staan meestal op de switch)

waarbij A =1, B =2 en C=3 enz. je telt de letters dus net als de nummers
kan zijn de switch noent letters en de receiver nummers, kan ook andersom zijn, maar er wordt hetzelfde bedoeld.

Goed op je receiver ga je in het antenne menu (of dat menu waarin je de Sat kiest)
daar heb je bv ook aangegeven welke LNB je gebruikt (Universeel),
en daar moet je ook aangegeven achter welke diseqc poort de LNB voor deze sat zit.

Op sommige recievers zit er in dit menu ook een Signaal-bar, dus zie je gelijk een de uitslag op deze bar of je de juiste poort gekozen hebt,

maar zit de LNB dus op inpoort 1 dan kies je hier 1 of A
en zo krijg je dan dus voor elke LNB een ander nummer of letter.

Ook kan het zijn dat je op sommige recievers aan moet geven dat het hier om een switch gaat die meer dan 4 poorten heeft.

Zoals gezegd, 100% precies kan ik het je niet voor een DB zeggen,
maar we hebben de experts wel in huis. Dus stel je vraag (ook) eens in het DB bereik  :-x

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #25 on: February 26, 2008, 10:27:47 PM »
Er staan nogal wat meer instellingsmogelijkheden zodra je meer dan 4lnb's hebt.
Er zijn lnb's waar ik beeld op had zonder de satconn en waar ik met de satconn er tussen wel signaal heb maar geen beeld, de juiste kanalen zullen niet bij juiste lnb zitten of zoiets
Maar inderdaad, ik ga naar de dm sectie voor een gericht antwoord.  :smile:

johank

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #26 on: February 27, 2008, 12:34:32 PM »
Okay nog even wat info.

Geld voor veel receivers, weet niet hoe dat preceis bij de dreambox is:
zonder der satconn denkt de receiver dat de kanalen horen bij de sat die hij als standaard sat ziet,
als hij dan de frequentie herkent, zegt hij oke dan laat ik de zenders op die freg ook toe.

Met de satconn er tussen, vertelt het menu hem welke sat er bij die schakelstand hoort.
en ja als hij dan een freq ziet die niet in de freq lijst van die sat voorkomt zegt hij met die zenders kan ik niets, ik weet niet aan welke freq ik ze hangen moet.
als het zenders zijn die wel bij die sat horen moet je deze freq handmatig in de lijst van deze Sat toevoegen.

Quote
wel signaal heb maar geen beeld, de juiste kanalen zullen niet bij juiste lnb zitten of zoiets
inderdaad dus zoiets  :twisted:
Satsignaal kan gewoon van voorkeur freq zijn, terwijl van specifieke freq te weinig of geen signaal komt.

Daarvoor zijn de lijsten bij Kingofsat zo handig, je kunt zien welke frequenties er zijn op welke Sat.

johank

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #27 on: February 27, 2008, 12:38:43 PM »
Overigens Eurobird op 28,5 en Astra 2 op 28,2 zal je op éénendezelfde kop ontvangen,
dus:
- of bij beide sats de zelfde switchpoort aangeven en 2 maal scannen met en hoop dubbele kanalen,
- of de Freq's van Eurobird bij Astra 2 toevoegen en deze sat Astra 2 & Eurobird noemen en alles in éénmaal scannen.


Misschien is een stukje heel eenvoudige uitleg hier handig.

Op jouw reciever zit een kleine boekhouding,

In de boekhouding zitten mappen, elke map heeft zijn eigen naam.
en die naam mag van alles zijn bv Aap (heb om een of andere reden dat ooit als voorbeeld gebruikt, het was toen een grapje, ik weet nu niet meer waarom dat zo was, maar blijf de naam dus gewoon maar als voorbeeld gebruiken  :twisted:)

In elke map zit naast zijn naam, ook een rotorstand of een usals waarde (bij draaibaar systeem) of een switch stand (bij multifeed systeem) of de standaard stand,
en vervolgens een lijst met transponder frequenties.

Dus als in de map Aap bij een draaibaar systeem de usals waarde 19,2 oost staat,
zal de receiver zodra hij gevraagd woordt op deze Sat te zoeken naar 19,2 oost draaien en alles zenders van Astra 1 binnen halen, als de tranponderfrequentes in de Aap-lijst met de transponder frequenties van Astra 1 overeen komen.
Je ziet de naam doet er niets toe,
Hetzelfde geldt bij een switch daar  zijn het ingangnummer van een switch en de freqenties in de lijst belangrijk, niet de naam van de map.
die naam zegt de receiver niets !

Hij kan dus als jij de zaak verkeerd hebt aangesloten bij de naam Astra 1 kanalen van sirus vinden, als die frequenties die bij dei kanalen horen maar in de lijst van Astra 1 voorkomen.

De naam is maar een naam, het gaat dus of om switchpoort of om rotorstand om onderscheid te kunnen maken, en anders gaat alles dus over de standaard norm.
Je kunt dus in de boekhouding ook Sats (mappen!) aan een niet aangesloten poort koppelen.
die zullen dus dan bij de standaard norm niet in de weg zitten en dus ook niet voor verwarring zorgen.

Okay zodra de receiver dus weet welke map een welke poort hangt,
gaat het verder om de frequenties die in die map staan.
Bij zeer veel receiver voegt een automtische scan geen transponderfreq's toe een een reeds bestaande lijst (bij lege lijst voegt hij alles toe !)
dus als zender kokosnoot 2 op freg 15215 is en deze freq niet in de lijst staat,
kan hij dus deze zender niet in zijn boekhouding aan een freq koppelen. en dus niet opslaan.
dus komt deze ook niet in de zenderlijst.
Dus wel gevonden maar niet opgeslagen.
zodra je echter deze freeq in de lijst van die sat toevoegt en opnieuw scant zal hij dus ook het kanaal in de zenderlijst kunnen zetten gekoppeld an die freq. dit kanje bv doen door ahndmatig zoeken

Vaak hebben die receivers nog een andere optie waarbij dat dan ook wel kan, dan gaat dat via netwerk zoeken.

En ja er zijn receivers die sowieso elke nieuwe gevonden freq aan de lijst toevoegen, ook als dat de freq van een andere sat is.

Als men wil weten hoe dat bij zijn merk receiver is dan moet men dat in het bereik voor dat merk vragen.  :-x

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #28 on: February 28, 2008, 05:24:42 PM »
Bedankt voor je uitgebreide antwoord  :cool:
Ik zal er nog eens mee verder prutsen.

bozo

  • Guest
Re: Advies voor diseqc t90
« Reply #29 on: March 02, 2008, 09:41:42 PM »
ff verslag uit brengen en tijd nemen om het resultaat op te schrijven want men is mij ook behulpzaam hier.......
Dan heeft een ander er ook weer wat aan.
Inmiddels werkt alles, teminste bijna want lnb 9 voor astra2/eurobird1 op 28,*oost en lnb 10 voor hispasat op 30west liggen nog naast me, daarvoor moet een langere lnb-rail gemaakt worden want de t90 heeft standaard niet genoeg bereik voor zo'n grote hoek als ik wil, een hobbyist wil natuurlijk het maximum er uit halen.....
Op advies van Dwaas van 't satelliet winkeltje heb ik smalle alps quad en twin lnb's aangeschaft  :cool:
En dat is maar goed ook want m'n bestaande maximum twin lnb's kunnen niet overal op de rail zitten want dan komt de brede onderkant tegen de steun aan en voor de grote feedhorns van gewone lnb's is ook niet altijd genoeg ruimte onderling.
Hoewel alles nog niet volledig klaar is en optimaal staat is het afstellen van de T90 met de lnb's een makkie of ik ben een geluksvogel, het enigste hulpmiddel wat ik gebruikt heb is een simpele satfinder en de gradenverdeling die op de lnb-rail staat, je moet gewoon logies beginnen.
Een uitgebreide handleiding met berekeningen e.d. zal het nooit slechter van worden natuurlijk maar ik ben nou eenmaal zo eigenwijs dat ik niet alles zomaar over wil nemen wat me voorgezegt wordt.
Ik ben met de middelste lnb begonnen en heb de schotel afgericht op de juiste satelliet, daarna heb ik de buitenste lnb's gepakt, de lnb's die daar tussen in zitten zijn dan eenvoudig met de graden verdeling op de lnb-rail want je schotel moet dan al redelijk goed staan zodat die graden verdeling een goede richtlijn is.
Daarna pas de satconn 10/1 switch aansluiten op de lnb's en de dreambox7025, de volgorde maakt niet uit maar schrijf even op welke lnb/satelliet op welke ingang zit, dit noemen we voor het gemak even het "sat/lnb lijstje" en heb je straks weer nodig bij het instellen van de ontvanger.
De uitgang naar de ontvanger staat duidelijk aangegeven met "receiver"
Mijn satconn staat in Modus 5: DiSEqC 1.1 of 2.1 uncommitted, tot 10 LNB
Vervolgens mijn dreambox 7025 met gemini en complete kanalenlijst ingesteld om met de satconn te werken:
menu-->
instellingen--> ok-->
zenders zoeken--> ok-->
tuner configuratie--> ok-->
tunerA--> ok

(Voorbeeld: stel dat b.v. op je "sat/lnb lijstje" staat dat de hotbird lnb aangesloten is op nr.6 op de satconn, dan volgens die gegevens gaan invullen)

CONFIGURATIE MODUS: geavanceerd
SATELLIET: hotbird-13east (volgens het sat/lnb lijstje)
SPANNINGS MODUS: polarisatie
TONE MODUS: aan
LNB: 6 (volgens het sat/lnb lijstje)
DISEQC MODUS: 1.1
TONEBURST: geen
COMMITTED DISEQC COMMANDO: input 6 (volgens het sat/lnb lijstje)
SNELLE DISEQC: nee
HERHAAL SEQUENCE: nee
COMMANDO VOLGORDE: committed, toneburst
UNCOMMITTED DISEQC COMMANDO: input 6 (volgens het sat/lnb lijstje)
DISEQC HERHALING: geen
LOF: universeel lnb
VERHOOGD VOLTAGE: nee

Dan moet je nu beeld krijgen op hotbird
Voor de andere satellieten/lnb's die je hebt herhaal je dit.
De configuratie voor tuner B heb ik nog niks mee gedaan want die diseqc is nog niet aangesloten, brr veel te koud buiten.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  Advies voor T90 met satconn diseqc 10/1 en dreambox 7025
 

gfxgfx
gfx gfx