gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Vu+ Pur E2 - 7.4 (update) 28-03-2024
Latest oscam all images 11756 (update) 28-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 08:07:43 PM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  last van de wind
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: last van de wind  (Read 3827 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rossi99

  • Guest
last van de wind
« on: February 01, 2008, 10:59:42 PM »
Ondanks ik een stevige mast bevestiging heb, heb ik met mijn triax schotel 110 cm bevestigd op en rotor toch veel signaal
uitval en blokerig beeld met harde wind . Ik ben vandaag op het dak geweest en zie dat er toch wel veel speling op de as van de rotor is en daardoor schommelingen heb in signaal sterkte heb met harde wind. Zonder wind heb ik b.v. op mijn DB 600  99% signaal sterkte  op Astra 1 dus de boel is goed uitgericht en afgesteld.
De rotor is nieuw. Is dit normaal ...? Of moet ik uitkijken naar een betere kwaliteit rotor zodat ik met stevige wind geen signaal verlies (rotor as speling )meer heb.

gr Rossi

johank

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #1 on: February 02, 2008, 12:33:21 AM »
110 cm is wel erg groot voor op een rotor, zelfs voor de meeste rotors die opgegeven worden als geschikt te zijn voor 110-120 cm.

dus ja, betere rotor nemen
of met actualisator werken
of kleinere schotel nemen

brugsewitte

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #2 on: February 02, 2008, 02:54:23 PM »
110 cm is wel erg groot voor op een rotor, zelfs voor de meeste rotors die opgegeven worden als geschikt te zijn voor 110-120 cm.

  actualisator werken


 ik heb een channelmaster schotel van 1.20 m met actualisator  :-)  :cool: en hij gaat niks van plaats

Offline EL Bandito

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 10060
  • LuxSat Forum, het verbindend element in satellite.
    • LuxSat Satellite
Re: last van de wind
« Reply #3 on: February 02, 2008, 04:25:45 PM »
Ik heb hier een Triax110 drraibaar met Moteck motor.

Ook hier waait het wel eens.

Geen problemen.

rossi99

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #4 on: February 02, 2008, 05:01:53 PM »
@ EL Bandito

Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar een Moteck.
Ik merkte met instaleren dat mijn Satracer van Clark-Tech toch behoorlijk wat speling op de as had
en met zo,n grote windvanger is die speling net iet te veel  :-o

Gr. Rossi

Offline LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: last van de wind
« Reply #5 on: February 02, 2008, 05:19:55 PM »

Hier een oplossing voor een grotere schotel die met een beetje vindingrijkheid meerdere voordelen bied



  Groetjes van Jef

rossi99

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #6 on: February 02, 2008, 05:37:17 PM »
Zo is die wel 360 graden draaibaar  <dans>

johank

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #7 on: February 02, 2008, 07:31:43 PM »
Waar is die te koop jef?

zo'n schotel wil ik ook wel (zo'n schotelhouder trouwens ook wel  :-o)

rossi99

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #8 on: February 02, 2008, 10:46:48 PM »
is deze rotor in de uitvoering blond verkrijgbaar ?

brugsewitte

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #9 on: February 05, 2008, 05:50:36 PM »
ik ga ook veranderen  :-o doe mij maar een rode   :)

Offline paardengek

  • Full Member
  • **
  • Posts: 17
Re: last van de wind
« Reply #10 on: February 08, 2008, 05:37:10 AM »
110 cm is wel erg groot voor op een rotor, zelfs voor de meeste rotors die opgegeven worden als geschikt te zijn voor 110-120 cm.

dus ja, betere rotor nemen
of met actualisator werken
of kleinere schotel nemen

Ik weet hoe je aan deze wijsheid komt, maar ik heb hier een 110 cm schotel op een STAB 120 HH. Totaal geen probleem, draait al vier jaar zonder enige problemen. Er zit uiteraard wat speling op, maar dat is helemaal geen probleem.
Voor de topic starter een raad: check eens dat de schotelblad goed vast zit aan het frampje.

Met vriendelijke groet, paardengek
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen

johank

  • Guest
Re: last van de wind
« Reply #11 on: February 09, 2008, 01:52:57 AM »
Er zijn betere en minder goede rotors, en dat komt bij elk merk voor.
Alleen zijn merken die "in het grote bereik" wat sneller problemen gaan geven.

Vaak draait een nieuwe perfect maar een iets oudere vertoont vaak al wat meer speling.
Soms is zo'n 2e-handse door zijn vorige eigenaar ook al eens overbelast geweest (te grote schotel)

Wat ook mee speelt is de wind situatie, vrijwel altijd wind uit de zelfde richtig en vrijwel altijd gelijkmatige wind. Dus ook bij harde wind vrijwel aldoor de zelfde belasting.

Of juist veel last van rukwinden en dwarrele winden zodat er voortdurend van alle kanten aan de schotel geduwt en getrokken wordt.

Dat maakt nogal een verschil voor de levensduur, net als de begin kwaliteit van de Rotor.

Ik heb ook niets tgen rotrs in het algemeen gezegd, en zelfs niets tegen een bepaald merk of een bepaald model.
Ik heb enkel gezegd :koop dar een betere (dan die je nu hebt), want degene die je nu hebt kan het niet doen.
Dat laat zelfs de mogelijkheid open voor een nieuwe van zelfde merk en model  :-o
Alleen raad ik dan in zijn geval een zwaardere aan of een stabielere opstelling met actualisator.

En ja in jouw geval is de schotel kleiner dan het opgeven maximum voor de rotor, verbaast mij bij dat merk dan ook niet dat hij het goed doet.
Ik heb zelf de Stab 100 die het nog fantastisch doet met een 90 cm schotel, die echter ook het wabberen vertoonde met een 100CM schotel. En dan dus ook veel beelduitval gaf bij harde wind.

Daarom heb ik nu de wavefrontier, die ik wil combineren met een vaste schotel richting Hispasat,
en eventueel met een 2e brede vaste schotel (archsat 95x75cm) voor het stukje tusen de WF en hispasat
en dan nog de 90cm draaibaar en dan nog een grote voor bv Nilesat. (mischien ook draaibaar maar dan met actualisator  :-x)

Je ziet, ik ben niet tegen draaibaar, ben ook niet tegen een rotor (Heb al heel veel plezier gehad van de mijne),
maar als hij, met zijn opstelling, nu al problemen heeft, moet hij gewoon naar "zwaardere middellen" grijpen.

LuxSat Satellite  |  Satellietschotel Installatie  |  Schotels  |  last van de wind
 

gfxgfx
gfx gfx