gfxgfx
 
Please login or register.

Login with username, password and session length
logo
 
gfx gfx
gfxgfx
 



Updates
Latest oscam all images 11753 (update) 25-03-2024
Vu+ Pur E2 7.3 & 7.4 (update) 19-03-2024
Dreambox Pur E2 7.3 (DM 900 & 920) (update) 19-03-2024
LuxSat Key Files update by MOHAMED_OS 18-03-2024


Donation also possible by bank transfer Click here
Your donation will help keep the site running
To view all topics you must be registered and logged in
 
gfx gfx
gfx
72179 Posts in 11153 Topics by 6350 Members - Latest Member: Ghassemi March 28, 2024, 09:22:21 AM
*
gfx* Home | Help | Login | Register | Home | Contact | Translation | gfx
gfx
LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  Firmware boys :)
gfx
gfxgfx
 

Author Topic: Firmware boys :)  (Read 3882 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spekkie

  • Guest
Firmware boys :)
« on: December 26, 2007, 02:42:53 PM »
Helaba,

Zeg wie zit er hier eigenlijk op dit forum die effectief er mee bezig is geweest of mee bezig is? (firmware schrijven)

Groetjes

Online LuxSat

  • Administrator
  • Platina Member
  • *
  • Posts: 21493
  • Country: be
    • LuxSat Satellite
Re: Firmware boys :)
« Reply #1 on: December 26, 2007, 03:00:50 PM »
Mag ik vragen vanwaar die vraag en interesse  :sad:
Want aan het ontwikkelen van software voor Key update enz. wordt hier wel met regelmaat gewerkt maar niet aan het ontwikkelen voor software voor de Decoder . Er zijn wel enkele leden die zich er mee bezig houden zoals voor de Strong en nu ook eentje voor de Dreambox maar dit is nog in ontwikkeling .
 :-x
  Groetjes van Jef

spekkie

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #2 on: December 26, 2007, 10:06:53 PM »
Ik zou er graag meer over te weten komen, gewoon zelf een beetje mee te kloojen, (anders had ik me wel iets anders gekocht als een dreambox haha :)
Vind het enorm leuk wat te schrijven, gewoon de vrije tijd wat mee op te vullen, ben trouwens ook programmeur in bijberoep :)

madmax_2000

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #3 on: December 27, 2007, 06:30:04 AM »
Ik zou zeggen, download de visionnet software en kijk is of je hem aan kan passen zodat er een andere serever opgezet kan worden  :cool:

spekkie

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #4 on: December 28, 2007, 12:04:55 AM »
Ik zou zeggen, download de visionnet software en kijk is of je hem aan kan passen zodat er een andere serever opgezet kan worden  :cool:

Lol :p
Moet je ook nog serversoftware voor hebben denk ik? :)
Ik ken het toestel niet zo goed maar zoals ik het begrijp staat er standaart een server in, waar er op gedeelt word? Wil je dat niet eens uitleggen?
Groetjes

Offline dwaas

  • Platina Member
  • *
  • Posts: 4784
  • Country: nl
Re: Firmware boys :)
« Reply #5 on: December 28, 2007, 04:47:19 PM »
is geen open source en vandaar dat de schrijvers hier weinig mee aan kunnen vangen  :-?

spekkie

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #6 on: December 28, 2007, 05:31:35 PM »
Ja anders zou je met een nette firewall de data stiekem kunnen laten omleiden hihi

johank

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #7 on: December 28, 2007, 11:22:59 PM »
Nu het is heel eenvoudig  :-o

Er zijn receivers die draaien met opensource software (Firmware, Emu's en CS software)

Er zijn receivers die draaien met een gedeelte van deze software als opensource software,
Waarbij vaak juist de Firmware niet opensource is.

En er zijn (zeer veel !! ) receivers die niet uit een echte fabriek, zoals wij die kennen, komen.

Dat zijn receivers waarvoor (om het maar eens heel simpel te zeggen) de bouwtekeningen aan een montage-hal gegeven worden, waar deze machines in elkaar gezet worden.
De ene produktie lijn in die Hal draait de machine van merk A en de andere productie lijn die van merk B en de volgend  productie lijn die van merk C.

Dus echt van verschillende merken !! niet zelfde merk ander model (ja die lijnen zijn er natuurlijk ook  :twisted:)
maar echt verschillende merken van onafhankelijke bedrijven.

En ja deze bedrijven besteden dan vaak ook het schrijven van de software uit (net als bij de montage).
En zo zijn er dus Softwarefirma's die aan vele van deze merken hun software leveren (met voor elk merk een kleine anpassing in de software) Deze software firma's doen er dus alles aan om hun sourcefiles geheim te houden. (ze zijn vaak nog geheimzinniger als microsoft !!)
Als ze dit niet zouden doen, zouden ze al heel snel geen software meer kunnen verkopen.  :twisted:
Zonder sourcefile is er geen beginnen aan om iets zonder risico in hun software te veranderen.

Ik ken zelfs een firma waarbij de officiele programmeurs met sourcefiles bij de hand soms door een verandering in de ene routine, een andere routine op tilt zetten, soms zelfs zo erg dat de firmware helemaal vast loopt en de machine zichzelf "ophangt".

Daarnaast bestaat er geen gebruikte basis taal, zelfs niet voor machines met dezelfde proccesser !
Okay, kleine correctie, in machine taal is bij de zelfde proccessor dan natuurlijk alles gelijk.
Er wordt echter nauwelijks in machinetaal gecodeert, maar vrijwel altijd (via een compiler) in een Asssembler taal bv in een "dialect" van C++,
en daarin bestaan dan nog weer vele "onder-dialecten"
Vaak gebruikt elk merk zijn eigen onderdialect, en dan het liefst met daarin nog weer enkele eigen aanpassingen waardoor het echt een  "eigen" dialekt is. (Lang leve de geheimhouding  :-?)

En ja voor sommige van die hoofddialecten bestaan er decompilers.
Maar helaas vertalen die dus niet de extra aanpassingen aan het dialect,
en daarnaast heb je wegens gebrek aan sourcefile dan niet het overzicht wie met wat iets doet en niet hoe en waarom.

Ik geef een voorbeeld. (met fantasie namen)
Op de PremiumX wordt bv dialect sara gebruikt. met een bij dit dialect horend layout voor de menus.
Op de Hiteker 620  wordt dan dialect crystal gebruikt. met een andere menu Layout (veel mooier!).

Nu is de Hiteker 620 eigenlijk een kloon van de PremiumX 7100PGU.
(Door de zelfde mensen ontworpen, in de zelfde montage-hal gebouwd, en software van hetzelfde softwarehuis)
Hij heeft alleen een ander Front, andere Afstandsbediening en andere afstandsbediening-lezer.

En ja, je kan inderdaad de FW van de PremiumX 7100PGU op de Hiteker 620 laden en dan werkt hij.

Omgekeerd, de FW van de Hiteker 620 op de PremiumX 7100PGU kan ook, en ook die werkt dan

Echter het mooie crystal menu van de Hiteker FW inbouwen in de PremiumX FW gaat niet,
dan werkt deze FW niet meer, ze begrijpen elkaars kommandos niet, en voor sommige graphische zaken is er zelfs helemaal geen ondersteuning in het sara dialect.
en zo kent het Crystal dialect bv weer geen ondersteuning van andere zaken, die juist de PX (voor de PX liefhebber) tot zo'n geweldige machine maken.

Ik hoop dat je nu een beetje een idee hebt van wat er allemaal speelt en wat de moeilijkheden zijn.

En dat de Info die Jantje toevallig ergens gevonden heeft voor Pietje wel eens kompleet waardeloos kan zijn.

Sorry vaak is dit een oerwoud waarin men de enige aanwezige mens is, en dus alles voorzich zelf moet vinden cq uitvinden.

spekkie

  • Guest
Re: Firmware boys :)
« Reply #8 on: December 29, 2007, 05:20:56 PM »
Lol :p

I got it ;-) :p

LuxSat Satellite  |  Satelliet Programmer  |  Software  |  Firmware boys :)
 

gfxgfx
gfx gfx